Uszkodzoną turbosprężarkę każdorazowo należy wymienić. Nie zawsze jednak jest konieczna całkowita wymiana starej, zniszczonej części. W niektórych przypadkach wystarczy bowiem wykonać regenerację turbiny polegającą na wymianie zużytych komponentów i zastąpieniu ich nowymi. By zagwarantować najwyższą jakość wykonywanej naprawy, należy proces regeneracji powierzyć specjalistom. Posiadają oni bowiem odpowiednie umiejętności i doświadczenie, by w optymalny i szybki sposób doprowadzić każdą turbinę do stanu sprawności. Żadna procedura naprawcza nie powinna zatem zostać pominięta. W związku z tym na pytanie klientów o to, ile trwa regeneracja turbosprężarki, trudno jednoznacznie odpowiedzieć.
Sama naprawa turbosprężarki jest procesem złożonym, podczas którego należy wykonać szereg czynności. Zapewniają one najwyższą jakość świadczonej usługi, a wykonane prawidłowo wydłużają żywotność turbiny nawet o kilkaset tysięcy kilometrów przebiegu. To, ile trwa regeneracja turbosprężarki, zależy głównie od jej wyjściowego stanu i usterek, z jakimi serwisanci muszą sobie poradzić. Proces naprawczy zaczyna się bowiem jeszcze przed demontażem turbiny na poszczególne elementy. Trwa on zatem od kilku godzin do nawet kilkudziesięciu, o czym każdego klienta lojalnie się uprzedza.
Najczęstsze awarie turbosprężarki
Ile trwa regeneracja turbosprężarki w REGENT? Wszystko zależy od rodzaju jej uszkodzenia. Może wynikać ono ze złego stanu technicznego części lub nieprawidłowego jej użytkowania. Staramy się jednak tak przeprowadzić proces naprawczy, by turbinę zwrócić klientowi w ciągu 48 godzin od rozpoczęcia zlecenia. Ponieważ rzadko zdarza się, żeby nowa turbina była wadliwa, najczęstsze przyczyny awarii turbosprężarek związane są z nieprawidłowym użytkowaniem samochodów z turbiną przez kierowców. Każdy z nich powinien zatem wiedzieć, jak działa turbosprężarka, by zapobiegać jej awariom.
W pojazdach zamontowane są różne typy turbosprężarek, ale ich eksploatacja jest do siebie podobna. Pierwszymi objawami nieprawidłowości w pracy i funkcjonowaniu tej części jest słyszalny gwizd i świst, widoczne ciemne lub białe zabarwienie dymu, ograniczona moc silnika, odczucia szarpnięcia silnika. W przypadku ich zauważenia należy niezwłocznie udać się na diagnostykę stanu technicznego pojazdu. Odpowiednio szybko podjęte działania pozwalają na skuteczne przywrócenie turbinie sprawności i skrócenie łańcucha wad turbiny. Jazda z uszkodzoną częścią jest nie tylko nieprzyjemna, ale również niebezpieczna. Może doprowadzić nawet do zatarcia silnika w związku z nieprawidłowościami układu smarowania.
Aby zapobiec występowaniu poważnych awarii turbin, należy zastanowić się nad tym, jak dbać o turbosprężarkę. Odpowiednie zachowania kierowców umożliwiają wydłużenie żywotności części nawet o kilkadziesiąt do kilkuset tysięcy kilometrów przebiegu. Przede wszystkim nie powinno się dopuszczać do wtłoczenia do turbiny zimnego oleju, tuż po odpaleniu silnika. Kierowca powinien zatem powstrzymać się od wkraczania na wysokie obroty silnika zaraz po przekręceniu kluczyka w stacyjce. Dając olejowi szansę na stopniowe rozgrzanie, zwiększa się jego możliwości smarne. To zaś przyczynia się do lepszego funkcjonowania turbosprężarki. Jednocześnie nie powinno się od razu po zakończeniu szybkiej jazdy gasić silnika. Olej powinien nieco ostygnąć, by nie pozostał rozgrzany wewnątrz układu. Może to doprowadzić nawet do uszkodzenia rdzenia turbiny.
Na czym polega regeneracja turbosprężarki?
Proces regeneracji turbosprężarki jest skomplikowany, ale nie oznacza to, że zawsze musi być długotrwały. W pierwszym etapie demontuje się turbosprężarkę. Czasami demontaż wykonuje sam klient, który następnie dostarcza nam część do naprawy. Można to zrobić osobiście lub za pośrednictwem kuriera. Istotne jest jednak jej odpowiednie zabezpieczenie, co powinno zapobiec ewentualnym jej uszkodzeniom.
Wszystkie etapy naprawy turbosprężarek powinny być poprzedzone dokładną diagnostyką stanu technicznego pozyskanej przez specjalistów części. Serwisanci oglądają turbosprężarkę, sprawdzają jej parametry i sposób pracy. Jeżeli nie wiadomo, dlaczego część przestała działać, a sama turbina nie jest uszkodzona, należy dokładnie przyjrzeć się innym układom pojazdu, np. układowi smarowania, czy układowi dolotowemu. Koniecznie należy ponadto skontrolować poziom oleju i jego ciśnienia, drożność przewodów olejowych, sprawność przewodu odpowietrzenia skrzyni korbowej. Każdorazowo wymieniając lub regenerując turbosprężarkę, należy przyjrzeć się zaworowi recyrkulacji spalin, przepustnicy i przepływomierzowi. Zlokalizowane usterki zapisuje się w zleceniu naprawy, a następnie serwisant przystępuje do zdemontowania poszczególnych części turbiny, łącznie z jej rdzeniem.
Elementy dokładnie czyści się za pomocą myjki wysokociśnieniowej i ultradźwięków. Dodatkowo niektóre z nich poddaje się procesowi piaskowania. Ich skrupulatne oczyszczenie umożliwia serwisantowi wyłapanie wszystkich niewidocznych dotychczas gołym okiem usterek i nieszczelności. Te komponenty, które są niesprawne, zostają zastąpione przez ich nowe i oryginalne odpowiedniki. Następnie wymienia się uszczelnienia turbiny i zakłada nowe mocowania (śruby, tuleje, itp.). Ten etap prac naprawczych nie oznacza jednak końca regeneracji. Serwisant powinien ponadto wykonać kontrolę jakości zmontowanej turbosprężarki i odpowiednio wyważyć jej rdzeń.
Ile trwa regeneracja turbosprężarki?
Naprawa turbosprężarki jest wieloetapowa, ale nasi doświadczeni specjaliści radzą sobie z nią w ciągu 24-48 godzin. Zwykle najbardziej czasochłonny jest proces diagnostyki jej stanu i oczyszczenia jej ze wszelkich zanieczyszczeń. W celu szybkiej naprawy części w specjalistycznych warsztatach i serwisach używa się wyłącznie dedykowanych urządzeń oraz innowacyjnych rozwiązań. Turbina posłuży jeszcze długo wyłącznie wtedy, gdy prawidłowo się ją zregeneruje i ponownie złoży.
To, ile trwa regeneracja turbiny, zależy również od ilości koniecznych do wymiany elementów i ich dostępności w magazynie serwisu. Nasz jest dobrze wyposażony, dlatego wszystkie komponenty są na wyciągnięcie ręki naszych serwisantów. W związku z tym czas regeneracji skraca się o czas oczekiwania na dostępność danej części lub jej sprowadzenie do warsztatu. Używając wyłącznie oryginalnych elementów, gwarantuje się najwyższą jakość regeneracji. Dzięki temu na wykonaną usługę klient otrzymuje roczną gwarancję.
Co się bardziej opłaca?
Naprawa turbosprężarki a koszt nowej turbiny to zależność, która interesuje znaczną większość potencjalnych klientów serwisów i warsztatów mechaniki samochodowej. Regeneracja turbosprężarek zwykle bardziej się opłaca niż kupno nowej części. Oryginalna kosztuje bowiem nawet kilka tysięcy złotych, a naprawa używanej najczęściej nie przekracza kilkuset złotych. Wiedząc, na czym polega regeneracja turbosprężarki, warto się na nią zdecydować, jeżeli stan części pozwala na podjęcie takich działań. Nie zawsze regeneracja jest możliwa i się opłaca. Większość specjalistów nie podejmie się jej, jeżeli obudowa turbiny uszkodziła się lub nawet znacznie zarysowała. To jednak praktycznie jedyna sytuacja, w której serwisant odradza klientowi naprawę turbiny. Każdą warto zatem szczegółowo sprawdzić pod okiem specjalistów. Już na etapie procesu diagnostyki technicznej klient dowiaduje się, czy naprawa części jest możliwa i ile będzie kosztowała. Jeżeli jej cena przekracza koszt nowej turbosprężarki, odradza się przeprowadzanie tego procesu naprawczego.