Turbosprężarki można obecnie spotkać w większości samochodów osobowych. Wraz z rozwojem motoryzacji możliwy jest bowiem wzrost osiągów silnika przy minimalizacji nakładów paliwowych. Wielu użytkowników tego podzespołu zastanawia się jednak nad tym, czy turbosprężarka po regeneracji działa tak samo jak nowa? Urządzenia te zwykle powinny być sprawne przez cały czas bezawaryjnego użytkowania silnika. Pierwsze objawy ich nieprawidłowego funkcjonowania można jednak zauważyć po przejechaniu 250-300 tysięcy kilometrów. Kierowcy stają wtedy przed dylematem – naprawiać turbosprężarkę, czy wymienić ją na nową?
Turbosprężarka po regeneracji odpowiada swoją jakością, parametrami i wytrzymałością fabrycznie nowym i oryginalnym podzespołom. Koszt naprawy zużytej lub uszkodzonej turbiny jest również dużo niższy niż cena nowej części. Budowa urządzenia umożliwia bowiem wykonanie wymiany konkretnych jego elementów. W związku z tym większość klientów decyduje się na naprawę turbo. Decydując się na regenerację używanej części, umożliwia się jej dokładne, fabryczne dopasowanie. Jej parametry zostają identyczne, jak przed regeneracją. Kontroluje się to podczas testów jakości i dokładnego wyważania wirnika oraz rdzenia turbosprężarki. Kupno chińskiego, taniego zamiennika obarczone jest ryzykiem wystąpienia nieszczelności i nieprawidłowości w jego funkcjonowaniu.
Funkcjonowanie i awarie turbiny
Budowa urządzenia wpływa w sposób bezpośredni na jego działanie. Polega ono zaś na wprowadzeniu sprężonego powietrza do cylindrów silnika. Turbina napędzana jest energią spalin, wobec czego nie wpływa na zwiększenie zanieczyszczenia środowiska, nie obciąża silnika i stanowi ekonomiczne rozwiązanie. Turbosprężarka po regeneracji nie zmienia zasady swojego działania. Nadal składa się niejako z dwóch części – turbiny i sprężarki, które ściśle ze sobą współpracując, przyczyniają się do zwiększenia komfortu jazdy samochodem i jego dynamiki.
Główne przyczyny awarii turbosprężarek wynikają z zaniedbań kierowców, nieodpowiedniego stylu jazdy oraz ekstremalnych warunków, w jakich każdorazowo urządzenie to musi podejmować pracę. Na wiele czynników uszkadzających turbinę mamy jednak bezpośredni wpływ. Niewielu kierowców zastanawia się nad tym, jak jeździć samochodem z turbosprężarką, a wiedza ta pozwala zapobiec znacznym uszkodzeniom tego podzespołu. Dbanie o turbosprężarkę powinno się zatem rozpocząć od zmiany swoich dotychczasowych zachowań podejmowanych za kierownicą samochodu.
Podczas codziennego użytkowania pojazdu należy pamiętać o odpowiednim rozgrzaniu oleju silnikowego, które umożliwi jego rozprowadzenie po całym układzie silnika. Odpowiednie właściwości smarne tej cieczy są bowiem odpowiedzialne za prawidłowe działanie wirnika turbosprężarki. W tym celu należy tuż po przekręceniu kluczyka w stacyjce pojazdu odczekać przynajmniej kilkanaście sekund, zanim rozpoczniemy jazdę. Również dynamiczny start i wkraczanie na wysokie obroty silnika zaraz po rozpoczęciu podróży źle wpływają na pracę całego podzespołu turbodoładowania i silnika. Analogicznie, po zakończeniu jazdy olej znajdujący się w układzie należy schłodzić. Kierowca umożliwia ten proces poprzez zatrzymanie pojazdu i pozostawienie go na kilka chwil na jałowym biegu. W ten sposób rozgrzany olej opuszcza układ turbodoładowania, jednocześnie zmniejszając swoją temperaturę.
Diagnostyka
Awarie turbosprężarek mogą wynikać również z usterek technicznych i złego stanu całego pojazdu. Kierowca powinien zatem należytą dbałość przykładać do kontroli funkcjonowania i trwałości uszczelek, filtrów (zwłaszcza powietrza). Uszkodzenie któregokolwiek z układów może bowiem przyczynić się do usterki turbiny. Wystarczy nawet niewielka drobinka zanieczyszczenia, która dostanie się do elementu wirującego podzespołu, by skutecznie zaburzyć jego pracę i uniemożliwić prawidłowe działanie turbiny. Na czym polega diagnostyka stanu tej części i jak rozpoznać uszkodzenie turbosprężarki? Na te pytania odpowiadają przede wszystkim specjaliści pracujący w serwisach i zakładach mechanicznych. Służą oni swoją wiedzą i doświadczeniem, dzięki którym potrafią odpowiednio rozpoznać nie tylko usterkę, ale również to, jakiego układu pojazdu ona dotyczy. Czasami bowiem objawy, z jakimi mamy do czynienia, mogą świadczyć o różnych uszkodzeniach.
Proces diagnostyki uszkodzonej turbiny jest równocześnie pierwszym etapem prac naprawczych. Nie można go przeprowadzać bez wykonania demontażu podzespołu z pojazdu. Następnie fachowcy rozkładają turbo na poszczególne elementy, które poddają skrupulatnej obserwacji i ocenie stanu technicznego. Wszystkie z nich oczyszcza się, a niektóre dodatkowo piaskuje. Dopiero na tym etapie większość usterek staje się widoczna dla oka specjalisty. Aby zapobiec przeoczeniu niektórych nieprawidłowości, turbinę poddaje się testom funkcjonowania i wytrzymałości.
Regeneracja
Wiedząc, jak działa turbosprężarka, można spodziewać się, że proces jej regeneracji będzie skomplikowany i czasochłonny. Ile trwa regeneracja turbosprężarki? Mimo że składa się ona z kilku etapów, w REGENT zwykle zajmuje krótki czas – od 24 do 48 godzin. Bez względu na zastosowane w pojazdach typy turbosprężarek, proces naprawczy przebiega zwykle w podobny sposób. Pracownicy naszego serwisu sprawdzają wszystkie elementy podzespołu i w zleceniu zapisują wszystkie swoje uwagi oraz te części, które koniecznie należy zastąpić nowymi. Następnie przystępuje się do ich wymiany, stosując wyłącznie oryginalne części charakteryzujące się odpowiednimi parametrami. Montuje się je w odpowiednich miejscach, a następnie sprawdza ich sposób funkcjonowania w warunkach kontrolowanych. W tym celu przeprowadza się dokładną kontrolę jakości. Koniecznym elementem regeneracji turbiny jest również wyważenie jej rdzenia.
Kierowcy zastanawiają się również nad tym, jak samodzielnie wymienić turbosprężarkę na nową. W przypadku braku wiedzy na ten temat polecamy jednak skorzystanie z pomocy fachowców. Dotarcie do turbiny może okazać się utrudnione w przypadku niektórych jej modeli i marek samochodów. Decydując się na regenerację, należy zaś mieć na uwadze fakt, że sam proces nie jest trudny, ale jego powodzenie zależy w głównej mierze od przebiegu procesu technologicznego, precyzji fachowców i dostępnego parku maszynowego. Nieprawidłowo wykonany może prowadzić do niedoładowania silnika lub przekroczenia dopuszczalnego ciśnienia. Korzystając z nieodpowiedniej pomocy, nie tylko nie usuniemy usterki, ale również możemy pogorszyć stan turbosprężarki. Warsztat, który specjalizuje się w wykonywaniu usług regeneracyjnych, powinien zatem posiadać i oferować specjalistyczne oprogramowanie komputerowe z urządzeniami pomiarowymi. Tylko ich zastosowanie pozwala na odpowiednie ustawienie parametrów turbosprężarki oraz ciśnień panujących w układzie zmiennej geometrii.
Turbosprężarka po regeneracji
Wiedząc, na czym polega regeneracja turbosprężarki, warto zwrócić uwagę na jeszcze jedną zależność, która w sposób znaczący interesuje większość kierowców poruszających się samochodami wyposażonymi w turbodoładowanie. Naprawa turbosprężarki a koszt nowej turbiny – co bardziej opłaca się okiem fachowców? Wszystko zależy od stopnia zużycia turbiny, czyli ilości części koniecznych do wymiany – im więcej, tym wyższy koszt regeneracji. Warto więc porównać sobie koszt naprawy z kosztem zakupu nowej części. Zwykle naprawa podzespołu jest znacznie niższa, co wpływa na popularność tej metody walki z uszkodzeniem turbiny. O tym, kiedy wykonać regenerację turbosprężarki warto zatem zadecydować po konsultacji ze specjalistą.
Żywotność regenerowanych turbosprężarek dorównuje tym, które fabrycznie montuje się w samochodach. Turbina po regeneracji będzie zatem pracowała tak samo sprawnie. W związku z tym nie warto przepłacać i jeżeli jest taka możliwość, a koszty usługi kalkulują się klientowi, warto rozważyć regenerację turbosprężarki. Co więcej – zregenerowana turbina sprawdzi się lepiej niż chiński, nieodpowiednio dobrany zamiennik. Fabryczne dopasowanie i odpowiednie parametry techniczne to dla funkcjonowania tej części podstawy. Ich zaniedbanie lub niedopatrzenie może wpływać niekorzystnie na żywotność turbosprężarki.