Kiedy włącza się turbosprężarka – działanie turbin w samochodach osobowych

Jeszcze do niedawna turbosprężarki montowano głównie w samochodach wyścigowych i wyczynowych. Obecnie liczba pojazdów, w których stosuje się system, znacznie wzrosła. Montuje się go zarówno w silnikach o dużych, jak i małych oraz średnich pojemnościach – napędzanych benzyną lub Dieslem. Rolą turbiny jest dodawanie mocy silnikowi samochodu, wykorzystując energię pochodzącą ze spalin. Kiedy włącza się turbosprężarka, kierowca odczuwa jej aktywną pracę za pośrednictwem zwiększenia mocy silnika i jego dynamiki. Wszystkie te cechy sprawiają, że układ turbodoładowania jest coraz bardziej pożądany nie tylko w pojazdach, które służą do jazdy sportowej.

Wiedza o tym, kiedy włącza się turbosprężarka, jest konieczna w celu dobrej dbałości o jej eksploatację i stan techniczny. By silnik wyposażony w system turbodoładowania pozostawał w dobrej kondycji i cieszył się bezawaryjnością, należy odpowiednio użytkować samochód i przykładać wagę do własnych zachowań za kierownicą. Niewskazana jest tzw. jazda agresywna, wkraczanie na wysokie obroty tuż po uruchomieniu silnika albo gaszenie mocno rozgrzanego zespołu. Brak odpowiedniego systemu smarowania oraz chłodzenia, a także obecność nawet minimalnych zanieczyszczeń może wpływać na obniżenie skuteczności działania turbiny. Jej awaria wiąże się zaś nie tylko ze zmniejszonym komfortem jazdy samochodem, ale również niebezpieczeństwem.

Turbosprężarki w samochodach osobowych

Turbosprężarki w osobówkach składają się z dwóch podstawowych części, o czym świadczy już ich nazewnictwo. To turbina i sprężarka, biorące udział w procesie napędzania wirnika spalinami. Pierwsza z wymienionych umieszczona jest na kolektorze wydechowym, a sprężarka – na kolektorze dolotowym. Spaliny, które przepływają przez turbinę, napędzają wirnik. On zaś dzięki swoim wysokim obrotom przekazuje energię do sprężarki, skąd z kolei sprężone powietrze trafia do silnika. Kiedy włącza się turbosprężarka, powietrze i spaliny wykorzystywane są do podniesienia mocy silnika. To rozwiązanie jest ekonomiczne i ekologiczne, co przekłada się bezpośrednio również na komfort jazdy.

Obecnie w samochodach osobowych montowane są turbosprężarki ze stałą lub zmienną geometrią. Niektórzy użytkownicy pojazdów, w których nie montowano fabrycznie tego podzespołu, decydują się ponadto na elektryczną turbosprężarkę.

Kiedy włącza się turbosprężarka?

Turbosprężarka włącza się wtedy, gdy silnik wykazuje zapotrzebowanie na wsparcie mocy i wydajności. Są to zatem sytuacje, gdy kierowca wciska pedał gazu, rozpędzając pojazd. Potocznie mówi się, że turbosprężarka włącza się po przekroczeniu 3-3,5 tys. obrotów, niekiedy również wcześniej, co nie do końca jest prawdą. Turbo działa bowiem przez cały czas, jednak przy obrotach rzędu 1,5 czy 2 tys. nie odczuwamy wzrostu przyspieszenia ze względu na niskie ciśnienie doładowania. Dopiero po przekroczeniu wspomnianych 3 czy 3,5 tys. ciśnienie mocno wzrasta, a kierowca odczuwa to w przyspieszeniu pojazdu. Stąd potoczne mówienie o włączaniu się turbo przy pewnych obrotach. W przypadku silników Diesla wygląda to tak samo, tylko wzrost ciśnienia doładowania następuje szybciej.

kiedy włącza się turbosprężarka

Zatem o tym, kiedy włącza się turbosprężarka, pośrednio decyduje sam kierowca. Stosując określony styl jazdy, wpływa na ilość powietrza, jaką wtłacza do podzespołu. Turbina i sprężarka znajdują się na jednej osi. Gazy wylotowe, które kierują się na turbinę, napędzają jednocześnie wirnik sprężarki – jeden z najistotniejszych jej elementów. Do cylindra wtłaczane jest powietrze w zwiększonej ilości, które podlega sprężeniu. W konsekwencji większa ilość tlenu ulega spaleniu, wpływając na zwiększenie wydajności silnika. Możemy więc jeździć w taki sposób, aby turbosprężarka obracała się powoli lub tak, by przez cały czas wtłaczała do silnika maksymalną ilość powietrza. Warto wiedzieć, jak działa turbosprężarka, by móc umiejętnie z niej korzystać.

Jak dbać o turbinę?

Ponieważ turbosprężarka jest złożonym mechanizmem, pracującym w ekstremalnie ciężkich warunkach, wymaga ochrony i prawidłowego użytkowania. Pamiętając o tym, jak jeździć samochodem z turbosprężarką, można znacznie wydłużyć okres jej żywotności oraz pozytywnie wpłynąć na stopień jej eksploatacji. Wystarczy stosować się do kilku prostych rad. Użytkownik pojazdu powinien dbać o systematyczną wymianę oleju i stosować wyłącznie te środki smarne, które charakteryzuje wysoka jakość. Po uruchomieniu silnika należy go przez chwilę rozgrzać, pozostawiając na biegu jałowym. Olej musi bowiem dotrzeć w każdy zakątek układu, by nie spowodować zatarcia turbiny.

Nie należy także nagle gasić rozgrzanego silnika. W jego elementach oraz w turbinie znajduje się bowiem gorący olej, którego pozostawienie prowadzi do wystąpienia zatorów i nagarów. One zaś mogą stać się bezpośrednią przyczyną awarii układu turbodoładowania. Przed wyłączeniem silnika należy zatem przez kilkanaście sekund wyhamować obroty turbiny, pozostawiając silnik na jałowym biegu. Szkodzić temu elementowi wyposażenia samochodu może również system start-stop, zwłaszcza przy dynamicznej jeździe na długich odcinkach.

Przedostaniu się do turbiny zanieczyszczeń zapobiega regularna wymiana filtrów. Najważniejszymi z nich dla prawidłowego działania systemu są: filtr oleju oraz powietrza.

Awaria systemu turbodoładowania

Budowa turbosprężarki umożliwia jej pracę w ciężkich warunkach. Jednak, jak w przypadku każdego podzespołu, również i w układzie turbo zdarzają się awarie lub usterki. Większość z nich powoduje nieprawidłowy sposób użytkowania pojazdu i braki dbałości o stan turbiny. Kierowca może mieć również do czynienia z fabrycznym uszkodzeniem komponentu, który może w znaczący sposób ograniczać jego żywotność. Zwykle turbosprężarka powinna spełniać swoją rolę bezawaryjnie przez taki czas, jaki bez usterek funkcjonuje również silnik samochodu. Specjaliści szacują, że zależnie od modelu pojazdu, powinno to być około 250-350 tysięcy kilometrów.

Awaria systemu doładowania nie świadczy o konieczności jego ostatecznej utylizacji. Możliwa jest bowiem regeneracja turbosprężarki, albo jej całkowita wymiana na nową część. Kierowcy zdecydowanie częściej wybierają pierwsze rozwiązanie, głównie ze względu na oszczędność. Zregenerowana część odpowiada swoją jakością nowemu układowi, a cena usługi jest wielokrotnie niższa od kosztu zakupu nieużywanego systemu. Turbina po regeneracji jest ponadto objęta roczną gwarancją. Naprawa lub kupno turbosprężarki powinna również nieść za sobą konieczność wykonania przeglądu auta i usunięcia ewentualnych awarii, które mogły mieć wpływ na uszkodzenie systemu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Main Menu

661 355 977