Klienci nie zastanawiają się z reguły nad tym, na czym polega regeneracja turbosprężarki do czasu, aż ta część nie ulegnie awarii w ich własnym pojeździe. Wtedy też rozpoczynają poszukiwania firm i serwisów zajmujących się kompleksową naprawą turbin. Takie działanie często bardziej opłaca się niż kupno nowej turbiny. Oryginalna może kosztować nawet kilka tysięcy złotych, a ta zregenerowana również opiera się na oryginalnych częściach, podczas gdy jej koszt jest o wiele niższy. Cena zawiera w sobie wszystkie użyte podczas procesu komponenty oraz pracę wykonaną przez serwisanta.
Aby dowiedzieć się, na czym polega regeneracja turbosprężarki, należy pochylić się szczegółowo nad przebiegiem jej poszczególnych etapów – składa się ona z wielu elementów, następujących po sobie sekwencji ruchów i czynności wykonywanych przez wysoko wykwalifikowany i doświadczony personel. Niemożliwe jest samodzielne zregenerowanie czy naprawienie turbosprężarki w domowych warunkach. Konieczne jest bowiem zapewnienie szczególnej czystości, wręcz sterylności dla zdecydowanej większości etapów procesu naprawczego.
Dlaczego turbosprężarka się psuje?
Turbosprężarki są rozwiązaniami stosowanymi obecnie w wielu modelach pojazdów osobowych. Instaluje się je zarówno w silnikach Diesla, jak i w silnikach benzynowych. Zastosowanie turbiny przyczynia się do zwiększenia ogólnej mocy silnika pojazdu, przy jednoczesnym zużyciu mniejszej ilości paliwa. Wpływa to również na dbałość o stan środowiska naturalnego. Właściciele tych pojazdów, które wyposażone zostały w doładowanie, nieczęsto zdają sobie jednak sprawę z tego, jak delikatna jest to część wyposażenia samochodu. Należy o nią szczególnie dbać, by uniknąć jej usterek i awarii. W ostateczności konieczna jest bowiem wymiana części na nową. Istnieją jednak takie uszkodzenia, którym można dość szybko zaradzić dzięki skomplikowanemu procesowi naprawczemu. W niniejszym artykule przedstawiamy, na czym polega regeneracja turbosprężarki – czyli najczęściej wykonywany zabieg na tej właśnie części pojazdu.
Przyczyny awarii turbosprężarek mogą być niemal tak różnorodne, jak typy poszczególnych turbin. Zwykle jednak wynikają one ze sposobu eksploatacji tej części przez użytkownika pojazdu. Jeżeli nie dba on o odpowiednie rozgrzanie silnika po jego uruchomieniu i ostudzenie go przed zgaszeniem, często nieświadomie przyczynia się do zwiększenia poziomu zużycia turbosprężarki. Poprzez te działania nie dopuszcza bowiem do rozgrzania oleju i podniesienia jego jakości i smarności. Gasząc przedwcześnie rozgrzany silnik, powoduje zaś zastygnięcie gorących mas olejowych wewnątrz turbiny. Oba działania doprowadzają do znacznych uszkodzeń jej najistotniejszych elementów – wirnika i rdzenia oraz mechanizmu zmiennej geometrii. Do powstania usterek i awarii przyczynia się również zapchany filtr powietrza, zły poziom oleju, brak jego terminowej wymiany na nowy, brak dbałości o ogólny stan techniczny pojazdu.
Na czym polega regeneracja turbosprężarki? Ogólne zasady
Aby regeneracja turbosprężarek przebiegała sprawnie i skutecznie, konieczne jest znalezienie odpowiedniego fachowca, który zajmuje się świadczeniem tej usługi. W REGENT zespół pracowników tworzą doświadczeni serwisanci, którzy na co dzień wykorzystują swoją wiedzę i umiejętności podczas procesu regeneracji turbosprężarki. Gdy turbina trafia w odpowiednie ręce, jej naprawa przebiega szybko i sprawnie (nawet do 48 godzin). Fachowcy pracują na otrzymanej obudowie i elementach turbosprężarki, wykorzystując w razie potrzeby wyłącznie oryginalne komponenty i części.
Oczywiste jest, że doświadczeni fachowcy, wiedząc, na czym polega regeneracja turbosprężarki, podejmują w celu jej naprawy wyłącznie konieczne czynności. Podczas procesu naprawczego niedopuszczalne jest stosowanie tanich zamienników. Sięgając wyłącznie po elementy pochodzące z najwyższych półek producentów, fachowcy dokładają wszelkich starań, by proces regeneracji był efektywny i odpowiednio wydłużył żywotność części. Podczas naprawy turbiny przywraca się jej techniczne parametry. Konieczne jest wykonanie szczegółowej diagnostyki stanu technicznego turbiny i określenie części, które należy wymienić. Te, które nie noszą znamion zużycia i zniszczeń, można wyczyścić i zamontować ponownie w turbosprężarce.
Wszelkie błędy i zaniechania na jakimkolwiek etapie regeneracji turbosprężarki mogą doprowadzić do jej szybszego zużycia i konieczności utylizacji. Ponieważ podczas naprawy używa się nowych komponentów, możliwe jest kilkukrotne regenerowanie tej samej turbosprężarki. Warunkiem jest jednak brak uszkodzeń obudowy. Z procesu naprawczego zdyskwalifikować ją mogą nawet pozornie drobne rysy. Często bowiem doprowadzają one do nieszczelności, które przyczyniają się do zanieczyszczeń oleju i wirnika turbiny. W ostateczności turbosprężarka może nawet pęknąć.
Na czym polega regeneracja turbosprężarki? Etapy wstępne
Etapy regeneracji turbosprężarek są złożone i koniecznie muszą następować w określonej kolejności. Nie można ominąć żadnego z nich. Tylko kompleksowe działanie fachowców, połączone z wykorzystaniem nowoczesnych narzędzi, urządzeń i maszyn pomoże przywrócić turbinie sprawność. Proces naprawy wymaga czystych, sterylnych warunków oraz dokładności serwisantów. Rozpoczyna się on oczywiście demontażem turbosprężarki z pojazdu. Można wykonać go samodzielnie lub zlecić tę usługę mechanikowi. Następnie turbina dostarczana jest do firmy REGENT za pośrednictwem kuriera lub osobiście przez naszych klientów. Od tego momentu zajmują się nią doświadczeni specjaliści.
W początkowych etapach procesu regeneracji może ona znajdować się na stanowisku tzw. brudnym. Tam serwisant rozkłada ją na poszczególne elementy, demontując wszystkie części, ściągając złącza, śruby i uszczelnienia. One wszystkie wymieniane są zwykle na całkiem nowe. Po rozłożeniu turbosprężarki na części można wstępnie określić ich stan techniczny. Niektóre uszkodzenia nie są jednak widoczne pod warstwą zanieczyszczeń takich jak smar czy olej. Konieczne jest zatem dokładne wyczyszczenie wszystkich elementów. Wykonuje się ten proces za pomocą myjek wysokociśnieniowych i ultradźwiękowych. Niektóre części turbiny poddaje się ponadto piaskowaniu. Konieczne jest również udrożnienie i oczyszczenie wszystkich kanałów olejowych. Tam zwykle zalegają złogi oleju i liczne zanieczyszczenia doprowadzające do uszkodzenia wirnika turbiny. Dopiero na tym etapie można szczegółowo zdiagnozować usterki, które dotyczą regenerowanej turbosprężarki. W zleceniu serwisant wpisuje listę części koniecznych do wymiany.
Wymiana komponentów i kontrola jakości
Stare uszczelniacze, zużyte części, uszkodzone elementy, łożyska zastępuje się nowymi, oryginalnymi częściami. W dalszych etapach prac naprawczych konieczne jest zachowanie sterylnych warunków. Niezwykle istotnym etapem regeneracji turbosprężarki jest wyważenie jej wirnika w niskich prędkościach. Następnie składa się rdzeń turbosprężarki i jego również poddaje procesowi doważenia. W ten sposób osiąga się parametry techniczne, które odpowiadają poszczególnym rodzajom turbin w różnorodnych pojazdach. Po przeprowadzeniu procesu wyważenia serwisant zyskuje pewność, że zregenerowana turbina będzie w odpowiedni sposób poddawała się siłom działającym na nią w rzeczywistości w samochodzie.
Dopiero wtedy można zmontować wszystkie elementy turbiny i poddać ją szczegółowym testom kontrolnym. Mają one na celu przede wszystkim weryfikację szczelności turbosprężarki. Sprawdza się również sposób jej funkcjonowania w warunkach naturalnych (przede wszystkim w towarzystwie wysokiej temperatury). Po zakończeniu kontroli jakości turbosprężarka oczekuje na odbiór przez klienta lub wysyłkę kurierem wraz z kompletem dokumentów. Należą do nich: formularz z przeprowadzonego procesu wyważania na wyważarce CMT-48 VSR Big Twin, roczna gwarancja bez limitu kilometrów oraz wykaz użytych części.
Eksploatacja turbiny – kiedy ją zregenerować?
Wiedząc już, na czym polega regeneracja turbosprężarki, warto zastanowić się nad zasadnością działań podejmowanych w celu przedłużenia jej żywotności. Jeżeli kierowca wie, jak dbać o turbosprężarkę i stosuje się do kilku prostych zasad, turbina może służyć mu bezawaryjnie nawet przez cały okres działania silnika samochodowego. Tak też obiecują ich producenci. Nie biorą oni jednak pod uwagę, że każdy użytkownik pojazdu może różnie dbać o jego stan techniczny. Z tego względu niektóre turbiny są w stanie przeżyć tylko 50 tysięcy kilometrów, podczas gdy przebieg innych sięga nawet 200 tysięcy lub więcej.
O tym, kiedy poddać turbinę regeneracji, należy zadecydować po konsultacji z fachowcem. Powinniśmy się do niego zgłosić, jeżeli cokolwiek w pracy silnika naszego samochodu nas niepokoi. Z pewnością sygnałem alarmowym, świadczącym o nieprawidłowej pracy turbosprężarki jest najczęściej zgłaszana przez klientów utrata mocy silnika.