W sytuacji, gdy dojdzie do uszkodzenia turbosprężarki, mamy do wyboru przynajmniej kilka możliwych rozwiązań – od jej całkowitej wymiany aż po zaawansowany proces naprawczy. Każdy kierowca, który w swoim pojeździe posiada sprawną turbosprężarkę, z łatwością zauważa zalety działania tego podzespołu. Dlatego też warto dbać o jego odpowiedni stan techniczny, co zapewni jego bezawaryjne działanie nawet przez kilkaset tysięcy przejechanych kilometrów. Naprawa turbosprężarki a koszt nowej turbiny to zależność, która zastanawia większość kierowców zauważających pierwsze objawy nieprawidłowego jej funkcjonowania. Zależnie od jej stanu technicznego i możliwości serwisowych, zaleca się odpowiednie działania, dobrane indywidualnie dla każdego klienta.
Naprawa turbosprężarki a koszt nowej turbiny – w zdecydowanej większości przypadków regeneracja turbosprężarki jest bardziej opłacalna. Niemniej, klient na podstawie objawów uszkodzenia zwykle nie jest w stanie stwierdzić dokładnej usterki, jaka dotyczy podzespołu, a co za tym idzie, oszacować wstępnych kosztów jego regeneracji lub wymiany. Z tego względu już na wczesnym etapie rozwoju awarii nie warto zwlekać z wizytą u fachowca. Odpowie on na nurtujące nas pytania, przeprowadzając dokładną diagnostykę stanu technicznego turbosprężarki.
Kiedy należy wymienić turbosprężarkę?
Wielu użytkowników samochodów z turbodoładowaniem zastanawia się nad tym, jak działa turbosprężarka i jakie role spełnia w pojeździe. Otóż zwiększa ona moc silnika, sprężając powietrze i kierując je do kolektora dolotowego. Dzięki temu zwiększa się przyspieszenie samochodu. Jednak podobnie jak inne elementy eksploatacyjne samochodu, z czasem się zużywa, a jej stan wymaga dokładnej diagnostyki. Zwykle o pierwszych nieprawidłowościach w jej funkcjonowaniu świadczą niepokojące użytkownika objawy. Należą do nich: słyszalny gwizd i świst podczas jazdy oraz przyspieszenia, ciemne zabarwienie spalin, utrata mocy silnika, ubytki oleju. Użytkownik samochodu staje wtedy przed wyborem – naprawa turbosprężarki a koszt nowej turbiny – co się bardziej opłaca?
Jazda z uszkodzoną turbosprężarką może doprowadzić do wystąpienia krytycznych awarii unieruchamiających pojazd na dłuższy czas. Najpoważniejszą z nich jest zatarcie silnika w wyniku utraty substancji smarnej, czyli oleju. Różne typy turbosprężarek działają bowiem na podobnej zasadzie, a wszystkie potrzebują skutecznego smarowania.
Najczęstsze przyczyny awarii turbosprężarek związane są z nieprawidłowym użytkowaniem pojazdów w nie wyposażonych. Należy bowiem unikać wchodzenia na wysokie obroty silnika tuż po jego odpaleniu. Konieczne jest zapewnienie stopniowego rozgrzania się oleju w całym układzie. Im jest on cieplejszy, tym lepsze ma właściwości smarujące. Podobnie tuż przed wyłączeniem silnika kierowca powinien umożliwić olejowi ostudzenie się, poprzez pozostawienie silnika na kilka chwil na jałowym biegu. W ten sposób z turbiny odprowadzony zostaje gorący olej, który, zalegając w układzie, mógłby doprowadzić do nieszczelności, a nawet uszkodzenia rdzenia turbosprężarki.
Naprawa turbosprężarki a koszt nowej turbiny
Koszt regeneracji turbosprężarki uzależniony jest głównie od stopnia jej zniszczenia i awarii, jakie w niej zaistniały. Zakres prac naprawczych i konieczność wymiany zużytych części zamiennych mogą być bowiem całkowicie odmienne nawet w przypadku podobnych turbin przeznaczonych do regeneracji. Stan techniczny każdej z nich jest często inny, podobnie jak stopień zużycia pozostałych części pojazdu. Już na wstępnym etapie szacowania kosztów regeneracji fachowcy oceniają jednak, czy naprawa będzie opłacalna i jak długo potrwa. Najczęściej nie przekracza ona 48 godzin.
Biorąc pod uwagę to, ile trwa regeneracja turbosprężarki i jaki jest jej koszt, większość klientów decyduje się dać drugą szansę niepoprawnie działającej turbinie. Czasami jednak defekty nie są możliwe do usunięcia lub stopień ich zaawansowania jest na tyle poważny, że regeneracja części staje się nieopłacalna. Wówczas przedstawia się sytuację klientowi, a do niego należy ostateczna decyzja. Regeneracja nie jest możliwa, gdy stwierdza się znaczne uszkodzenia obudowy turbiny, krytyczną usterkę zmiennej geometrii czy rozpad rdzenia. Tak poważne awarie zdarzają się jednak relatywnie rzadko i najczęściej można zregenerować turbosprężarkę.
Proces regeneracji turbosprężarki
Na czym polega regeneracja turbosprężarki? To przede wszystkim przywrócenie jej technicznej sprawności i ogólnego stanu odpowiadającego fabrycznie nowej część. Eksperci wymieniają w niej bowiem wszystkie niezbędne komponenty, przedłużając żywotność zniszczonej turbosprężarki.
Etapy naprawy turbosprężarek następują po sobie w określonej kolejności. Najpierw należy zdemontować część z pojazdu. Może to zrobić klient samodzielnie i dostarczyć nam turbinę lub zlecić jej wyjęcie specjalistom. Następnie nasi fachowcy przystępują do dokładnej diagnostyki stanu technicznego turbiny. Lokalizują wszystkie nieprawidłowości w jej funkcjonowaniu, usterki, uszkodzenia, nieszczelności. Dokonują demontażu wszystkich elementów turbosprężarki i czyszczą je z wykorzystaniem ultradźwięków oraz myjki ciśnieniowej. Dopiero w tym momencie wszystkie uszkodzenia są w pełni widoczne. Konieczne do wymiany elementy zastępuje się nowymi, oryginalnymi częściami, a wszystkie wykonane podczas procesu naprawczego działania wpisuje się do karty zlecenia.
Przed złożeniem wszystkich części turbiny w całość należy ponadto wymienić jej uszczelnienia i mocowania. Następnie serwisant wyważa rdzeń turbiny w wysokospecjalistycznej maszynie i testuje ją. Dzięki temu zyskuje pewność, że w swoich naturalnych warunkach pracy turbosprężarka będzie działała bez zarzutu. Regeneracja turbosprężarek w REGENT jest skuteczna, a klient otrzymuje roczną gwarancję.
Prawidłowa eksploatacja turbiny
O tym, jak dbać o turbosprężarkę, powinien wiedzieć każdy właściciel pojazdu wyposażonego w tę część. Oprócz odpowiedniego stylu jazdy warto dbać o dobry stan techniczny całego pojazdu. Konieczne jest zatem systematyczne kontrolowanie jego sprawności, wymiana olejów, filtrów, sprawdzenie drożności i szczelności przewodów. Podobne objawy, co uszkodzona turbosprężarka, mogą dawać również inne układy funkcjonujące podczas jazdy samochodu.
Prawidłowa eksploatacja samochodu z turbosprężarką powinna również uwzględniać stosowanie wysokiej jakości substancji smarnych. Nie warto zatem oszczędzać na oleju silnikowym oraz należy przestrzegać terminów jego wymiany. Kierowcy nie powinni również uruchamiać auta po kolizji, w przypadku gdy uszkodzona została obudowa filtra powietrza lub taką usterkę się podejrzewa. Jeżeli do układu turbodoładowania dostanie się choćby cząstka plastiku, niemożliwa może być nawet naprawa turbosprężarki. W takim przypadku trzeba będzie kupić fabrycznie nową część.