Wyposażenie nowoczesnych pojazdów w turbosprężarki nikogo już dzisiaj nie dziwi. Ze względu na prostotę swojej budowy i sposobu działania, podzespół ten coraz częściej montuje się w większości samochodów osobowych. Wielu kierowców samochodów wyposażonych w układ turbo zmaga się jednak z problemem, jakim jest nieszczelna turbosprężarka. Zauważalny wyciek spod maski nigdy nie świadczy o niczym dobrym, zwłaszcza w przypadku samochodów o wysokim przebiegu kilometrów. To niepokojące zjawisko może wskazywać przynajmniej na kilka uszkodzeń. Z tego względu zalecamy diagnostykę stanu technicznego turbosprężarki w specjalistycznych serwisach, takich jak REGENT.
Nieszczelna turbosprężarka nie zawsze jest wynikiem jej uszkodzenia czy wadliwości, czasami wiąże się z awarią układów współpracujących. Nawet całkowicie nowa lub zregenerowana turbina może dawać niebezpieczne dla silnika objawy w postaci nieszczelności i wycieków oleju silnikowego. Mogą one wyglądać różnorodnie, w zależności od komponentu, który uległ uszkodzeniu lub zużył się. Jedno jest pewne – jeżeli turbina jest sprawna i prawidłowo zamontowana we wnętrzu pojazdu, nie powinna puszczać oleju ze swojego układu. Lokalizując wyciek bezpośrednio na elementach podzespołu z jednej lub obu jego stron, powinniśmy niezwłocznie zasięgnąć opinii specjalisty. Zwlekanie z rozpoczęciem procesu diagnostycznego stanu technicznego turbiny może bowiem skutkować uszkodzeniem systemów łożyskowych i całego silnika. Większość elementów jest pod maską naszego pojazdu połączonych wspólnym układem smarowania. Jeżeli zabraknie w nim oleju silnikowego, czyli substancji smarnej, doprowadzi to do licznych uszkodzeń, a nawet zatarcia silnika.
Czym są wycieki z turbiny?
Wyciek oleju oznacza niekontrolowany wypływ substancji z układu smarowania pojazdu. Nieszczelna turbosprężarka może być rezultatem wielu uszkodzeń i awarii, zwykle jednak wynika z nieprawidłowych wartości ciśnienia w obudowie turbiny i sprężarki. Powstawaniu wycieków zapobiega utrzymywanie właściwych wartości ciśnienia oleju w układzie. Napierająca na uszczelnienia i złącza substancja smarująca prowadzi bowiem do wystąpienia nieszczelności, widocznych gołym okiem dla użytkownika w postaci plam oleju na częściach znajdujących się w bezpośrednim otoczeniu silnika.
Wycieki oleju z turbiny możemy zauważyć również pod samochodem, na powierzchni, na której go pozostawiamy np. na parkingu. Są one niebezpieczne głównie ze względu na stopniowe zmniejszenie ilości substancji smarnej w układzie smarującym. Jej brak może zaś prowadzić do uszkodzenia łożysk już kilka chwil po uruchomieniu silnika i rozpoczęciu pracy turbiny, w której brakuje oleju. Alarmującą sytuacją jest również ta, podczas której do wycieku dochodzi na jałowym biegu. Gdy ciśnienie w obudowach obniża się, prowadzi do powstania próżni wypychającej następnie olej poza obudowę turbiny. Wartość ciśnienia zostaje przywrócona, gdy silnik rozpoczyna pracę na zwiększonych obrotach. Wtedy też zwykle ustępuje podejrzany wyciek.
Nieszczelna turbosprężarka – przyczyny awarii
Przyczyny nieszczelności turbosprężarek związane są bezpośrednio z miejscem, w którym zaobserwowano wyciek oleju. Najczęściej mamy do czynienia z wypływem substancji z obu stron turbosprężarki. Może on świadczyć o niedrożności rurki spływowej, nadmiernych wartościach ciśnienia w skrzyni korbowej, przedmuchu spalin, zbyt wysokim ciśnieniu oleju, uszkodzeniu części wirujących, nadmiernej ilości oleju w misie olejowej. Zaszkodzić turbosprężarce może ponadto użycie silikonu lub niewłaściwego uszczelnienia rurki spływowej i innych elementów podzespołu. W obudowie łożyskowań olej może się karbonizować, co również sprzyja jego wypływowi. Dzieje się tak głównie wtedy, gdy zbyt szybko wyłączamy gorący silnik po zakończeniu jazdy. Tym samym nie dajemy substancji smarnej szansy opuszczenia układu i ochłodzenia się. By zapobiec problemowi, jakim jest nieszczelna turbosprężarka, warto zatem dowiedzieć się, jak jeździć samochodem z turbosprężarką.
Jeżeli plamy substancji smarnej zauważamy po stronie kompresji, najpewniej mamy do czynienia z niskiej jakości lub zużytym rdzeniem, przerwanym wężem dolotowym lub nieprawidłowym jego dopasowaniem czy niedrożnością. W sytuacji tej mogą również wystąpić zatory w przewodzie łączącym turbinę z filtrem powietrza, nieprawidłowe ciśnienie w obudowie. Sprawdzić powinniśmy ponadto, czy filtr powietrza nie jest zabrudzony i zużyty, a obudowa sprężarki bez zarysowań i pęknięć. Przyczyną tego rodzaju wycieku może być ponadto niedrożny układ wydechowy.
Lokalizując wypływ oleju po stronie turbiny, koniecznie skontrolujmy stan techniczny rdzenia, flanszy wydechu, układu wydechowego. Ten objaw może również świadczyć o zastosowaniu niewłaściwej uszczelki wydechowej, nieprawidłowych wartościach ciśnienia w obudowie, zdeformowanym pierścieniu uszczelniającym na wałku turbiny. Szczególną uwagę należy też zwrócić na możliwe pęknięcia obudowy turbosprężarki. Mogą one być bowiem widoczne wyłącznie wtedy, gdy obudowa jest gorąca, co jest niezwykle trudne do samodzielnego zbadania.
Regeneracja turbosprężarki
Wiele osób zastanawia się nad tym, jak rozpoznać uszkodzenie turbosprężarki – czy wyciek oleju jest jedynym objawem nieprawidłowości w jej funkcjonowaniu? Ponieważ najczęstsze przyczyny awarii układu turbodoładowania wiążą się bezpośrednio z jego eksploatacją przez kierowcę, warto poznać wszystkie symptomy, które powinny wzbudzić nasz niepokój. Jazda z uszkodzoną turbiną może bowiem prowadzić do występowania złożonych awarii, z unieruchomieniem silnika włącznie (uszkodzenie kolektora, zaworów, łopatek wirnika, koła kompresji, układu dolotowego, intercoolera). Alarmujące powinny być dziwne odgłosy dobiegające spod maski pojazdu, zabarwione spaliny, utrata mocy silnika, zwiększające się odczucie tzw. turbodziury, czyli opóźnienia w dostarczeniu dodatkowej mocy do silnika przez turbinę.
Przyczyną wycieków z turbosprężarki nie zawsze jest niesprawność jej samej. Z tego względu niezwykle istotnym etapem procesu naprawy podzespołu jest diagnostyka stanu technicznego jego elementów. Jeżeli układ doładowania jest sprawny, przyczyny nieszczelności powinniśmy poszukać gdzie indziej. Znalezienie właściwej pomoże nie tylko zaoszczędzić nam czas, ale i pieniądze wydane niepotrzebnie na wymianę sprawnej turbiny. Podczas diagnostyki serwisant demontuje wszystkie elementy turbosprężarki, oczyszcza je, piaskuje i poddaje skrupulatnym oględzinom oraz testom funkcjonowania. Gdy wie już, które z nich są uszkodzone lub zużyte, może przystąpić do ich wymiany na nowe i oryginalne komponenty. Należy je ponownie zainstalować w obudowie turbosprężarki. Konieczne jest ponadto wyważenie wirnika i kontrola jakości pracy turbiny zgodnie z jej parametrami technicznymi. Ile trwa regeneracja turbosprężarki? Nasi specjaliści dbają o to, by ten złożony proces trwał nie dłużej niż 48 godzin.
Co się bardziej opłaca?
Naprawa turbosprężarki a koszt nowej turbiny – to główna zależność, która interesuje większość kierowców pojazdów z uszkodzonym układem doładowania. Kupno nowej części konieczne jest bowiem wtedy, kiedy nie pomoże naprawa turbosprężarki. Zwykle dzieje się tak w przypadku znacznego uszkodzenia obudowy lub złożonych awarii wielu komponentów podzespołu. Jeżeli ich wymiana nie opłaca się, serwisanci doradzają wymianę turbiny na nową. Zabieg ten jest jednak o wiele bardziej kosztowny niż regeneracja. Zwykle sama turbosprężarka kosztuje kilka tysięcy złotych. Konieczny jest ponadto jej montaż w samochodzie, czego nie zawsze samodzielnie podejmują się użytkownicy pojazdów.
Zapobieganie wyciekom
Wielu niebezpiecznym awariom można zapobiec, stosując się do kilku prostych porad technicznych. Co jakiś czas warto upewnić się, czy systemy odprowadzania powietrza i oleju są drożne, wolne od zatorów i ograniczeń. Sprawdzać należy szczelność i sprawność działania układu wydechowego, ciśnienie i poziom oleju. Systematyczności wymaga również czyszczenie filtra cząstek stałych (DPF) oraz katalizatora. Na uszczelnieniach olejowych niedopuszczalne jest stosowanie silikonów, gdyż w łatwy sposób może on się oderwać i zablokować światło kanałów olejowych.