porady techniczne

Porady Techniczne – REGENT regeneracja turbosprężarek

Kwestie techniczne związane z użyciem, eksploatacją i regeneracją turbosprężarek są niezwykle istotne. Ponieważ kierowcy mają realny wpływ na ograniczenie ryzyka wystąpienia najpopularniejszych uszkodzeń turbiny w samochodzie, warto znać zasady jej prawidłowego użytkowania. By przybliżyć przyczyny awarii turbosprężarek, zadecydowaliśmy się poświęcić im osobną zakładkę na naszej stronie internetowej. Poniżej znajduje się tabela diagnostyczna oraz sekcja najczęściej zadawanych pytań.

Przyczyny awarii turbosprężarek są różnorodne, ale niektóre z nich zależą przede wszystkim od sposobu użytkowania turbiny i całego pojazdu osobowego przez kierowcę.

Jednak nawet laicy są w stanie dostrzec, kiedy z turbosprężarką w ich samochodzie dzieje się coś niedobrego. Niestety zdecydowana większość kierowców bagatelizuje pierwsze objawy usterek. Odpowiednio szybko zauważone i zniwelowane przyczyny awarii turbosprężarek mogłyby przecież znacznie wydłużyć ich żywotność i zmniejszyć stopień zużycia. Wystarczy bowiem  jedynie stosować się do kilku fachowych rad podczas codziennej jazdy samochodem osobowym.

Ponieważ turbosprężarki stanowią bardzo skomplikowany mechanizm narażony na działanie ogromnych sił i przeciążeń, wymagają szczególnej ochrony. Ekstremalne warunki ich pracy potrzebują przede wszystkim odpowiednich środków smarnych.

Użytkownik pojazdu z turbosprężarką powinien przede wszystkim używać wyłącznie olejów najwyższej jakości, dedykowanych danym markom i parametrom. Olej to jednak nie wszystko. Jego obecność wymaga odpowiednich warunków pracy silnika.

Z tego względu kierowcy powinni unikać nagłego ruszania zimnym pojazdem. Po uruchomieniu silnika należy zatem dać mu czas i rozgrzać go, wykorzystując w tym celu bieg jałowy lub wolną jazdę na niskich obrotach. Wówczas olej dociera do każdej części silnika, również do turbiny. Nie wolno również nagle gasić rozgrzanego silnika. Po długiej lub dynamicznej jeździe zaleca się więc pozostawienie samochodu na biegu jałowym przez około 1 minutę. Utrzymać turbinę w dobrej kondycji pomoże również regularna wymiana filtra powietrza. Ponadto, konieczne jest systematyczne, częste i skrupulatne sprawdzanie poziomu oleju silnikowego. W ten sposób unikniemy uszkodzeń turbiny, a nawet zatarcia silnika.

Niektóre przyczyny awarii turbosprężarek ściśle połączone są z nieprawidłowościami w funkcjonowaniu i pracy pozostałych układów i mechanizmów znajdujących się w pojeździe. Do awarii może dojść nie tylko w wyniku błędów użytkowników, ale również wad fabrycznych czy usterek innych części samochodowych. Najbardziej powszechnymi awariami zgłaszanymi przez kierowców są jednak te związane ze zbyt niskim ciśnieniem oleju i chwilowym brakiem smarowania. Zwiększone tarcie doprowadza zatem do przegrzania i nadmiernego zużycia elementów. W rezultacie może dojść nawet do ich pęknięcia. Jednak niemal każdą turbinę można skutecznie zregenerować.

Dział często zadawanych pytań

Aby sprostać wymaganiom naszych klientów, zebraliśmy najczęściej zadawane pytania w kwestiach użytkowania turbosprężarki, jej eksploatacji i regeneracji.

PORADY TECHNICZNE

Co to jest turbosprężarka?

Turbosprężarka to urządzenie mechaniczne stosowane w silnikach spalinowych różnorodnych pojazdów. Dzięki niej możliwe jest zwiększenie ilości powietrza dostarczanego w danej jednostce czasu do cylindrów pojazdu, a więc zmaksymalizowanie mocy silnika.

Czy każdą usterkę turbosprężarki można usunąć podczas regeneracji?

Turbiny nie można zregenerować wtedy, gdy jest ona znacznie uszkodzona. Dotyczy to zwłaszcza jej obudowy. Również jeżeli podczas procesu diagnostycznego stwierdzono złożone usterki i awarie, dyskutuje się wraz z klientem zasadność podejmowanej regeneracji.

Czy w moim samochodzie jest turbosprężarka?

Niemal każdy silnik Diesla oraz obecnie coraz więcej silników benzynowych wyposażonych jest w turbosprężarkę. Stanowi ona bowiem podstawowy czynnik zwiększający moc samochodu, co jest szczególnie istotne w małych silnikach. Turbodoładowane jednostki napędowe to na przykład: silnik Turbo od BMW, TSI, TDI, PureTech, THP, HDI, T-Jet, Ecoboost, TDCi, RCDi czy D-4D.

Ile razy mogę zregenerować tę samą turbosprężarkę?

Ponieważ regeneracja turbiny polega na wymianie starych komponentów na fabrycznie nowe, można jej dokonywać nawet kilkukrotnie. Zwykle ostatecznym momentem, który decyduje o konieczności kupna nowej części, jest powstanie uszkodzeń w jej obudowie.

Dlaczego w moim samochodzie uszkodziła się turbina?

Jak każda część samochodowa, również i turbosprężarka może zepsuć się w wyniku wad fabrycznych, zużycia, nadmiernej eksploatacji lub niewłaściwego jej użytkowania.

Co się bardziej opłaca – regeneracja czy kupno nowej turbosprężarki?

Decyzja klienta zależy głównie od kosztów, które niesie ze sobą regeneracja. Zwykle bardziej opłaca się naprawa zużytej części, choć każdy przypadek powinien być analizowany indywidualnie. Istnieją bowiem takie uszkodzenia, które nie tylko niełatwo jest naprawić, ale ich zniwelowanie jest niezwykle czasochłonne i kosztowne.

Jakie cechy mojej jazdy szczególnie szkodzą turbosprężarkom?

Najczęstsze przyczyny awarii turbosprężarek związane są przede wszystkim z działaniami kierowców, takimi jak: mocne obciążanie silnika tuż po jego odpaleniu (dynamiczna jazda na zimnym silniku), nagłe wyłączenie rozgrzanego silnika, nieregularna wymiana oleju.

Jakie objawy daje uszkodzona turbosprężarka?

Uszkodzenie turbosprężarki objawia się przede wszystkim poprzez brak mocy, czarne i niebieskie spaliny, zwiększone zużycie oleju, hałas, wyciek oleju od strony kompresora oraz turbiny. Nasilenie niepokojących objawów jest różne, zależne od stopnia zaawansowania awarii.

Czy zauważę w samodzielnie awarię turbiny?

Tak, awaria turbosprężarki daje nie tylko zauważalne, ale również słyszalne objawy. Mimo to, kierowcy zbyt często je bagatelizują.

Jak przebiega regeneracja turbosprężarki?

Najpierw stan techniczny turbosprężarki poddaje się szczegółowej analizie. Następnie fachowcy demontują jej poszczególne części, czyszczą je i niektóre piaskują. Konieczna jest również wymiana tych komponentów, które są niesprawne bądź stanowią przyczynę usterek. Zastępuje się je nowymi i oryginalnymi elementami. Kolejno wszystkie komponenty montuje się i poddaje szczegółowej kontroli jakości.

Ile trwa regeneracja turbiny?

Zwykle od 24 do 48 godzin. Jednak czas regeneracji może się wydłużyć, ponieważ jest on związany z koniecznością wymiany wielu elementów turbosprężarki. W REGENT staramy się, by wszystkie elementy były dostępne dla serwisantów od ręki. Zatem indywidualny czas prac naprawczych ustala się z klientem jeszcze na etapie diagnostyki uszkodzeń turbosprężarki.

Ile jeszcze posłuży mi turbosprężarka po regeneracji?

Zwykle regeneracja turbosprężarki wydłuża jej żywotność nawet o kilka lat. Wiele zależy tu jednak od sposobu jej eksploatacji.

Jakie podzespoły wykorzystuje się podczas regeneracji?

W REGENT korzystamy z oryginalnych części i komponentów. Eksperci pracują na nowoczesnych urządzeniach w parku maszynowym, wykorzystując również gotowe zestawy naprawcze, wyważarkę do rdzeni CMT-48 VSR BIG TWIN.

Czy na zregenerowaną turbinę otrzymuję gwarancję? Jaki czas obejmuje?

Tak, zregenerowana turbosprężarka objęta jest roczną gwarancją bez limitu kilometrów.

Jak powinienem kontrolować stan zregenerowanej turbosprężarki?

W niektórych modelach samochodów stan turbosprężarki można łatwo sprawdzić, zdejmując gumowy przewód, który znajduje się pomiędzy turbosprężarkę a intercoolerem. W przypdku gdy znajdziemy tam ślad oleju, prawdopodobnie nasza turbina wymaga regeneracji. Warto również dbać o odpowiedni poziom usług wykonywanych przez diagnostyków pojazdowych i podczas corocznego przeglądu technicznego pojazdu. Jeżeli coś niepokoi nas w pracy silnika samochodowego, najlepiej od razu udać się do specjalisty.

Jak się sprawuje turbina po regeneracji?

Zregenerowana turbina odpowiada swoimi parametrami i sposobem pracy fabrycznie nowej części.

Czy mogę samodzielnie wymienić turbosprężarkę?

W celu wymiany lub regeneracji turbosprężarki zalecamy kontakt z doświadczonymi serwisantami. Jest to bowiem proces wieloetapowy, który dla swojej skuteczności wymaga odpowiednich warunków. Samodzielnie można jednak zdemontować turbinę z pojazdu, a już po regeneracji ponownie ją zainstalować.

Jak czyści się poszczególne komponenty turbiny?

W celu oczyszczenia poszczególnych części turbosprężarki wykonuje się czyszczenie wysokociśnieniowe lub ultradźwiękowe. W przypadku niektórych części zalecane jest również ich piaskowanie.

Po czym poznam, że regeneracja turbosprężarki przebiegła pomyślnie?

Regeneracja turbosprężarki jest skuteczna wtedy, gdy po jej założeniu ustępują objawy wzbudzające dotychczasowy niepokój u kierowcy. Czasami jednak okazuje się, że zdemontowana turbina jest w dobrym stanie i nie potrzebuje regeneracji, a objawy pochodzą z innych części pojazdu. Szczegółowe dane przedstawiliśmy w tabeli diagnostycznej.

Co oznacza gwizd przy dodawaniu gazu?

Jest to prawdopodobny objaw zwiększonego zużycia wirnika turbiny. Konieczna może okazać się zatem regeneracja.

Dlaczego powinienem szczególnie dbać o rozgrzanie silnika przed wyruszeniem w drogę i jego ochłodzenie po powrocie?

Takie działanie niweluje najczęstsze przyczyny awarii turbosprężarek. Zatem dbałość o odpowiednią dynamikę jazdy jest równie ważnym czynnikiem co parametry techniczne turbosprężarki w procesie jej eksploatacji.

Jakie są typowe awarie w samochodach wyposażonych w turbosprężarkę?

Najczęściej dochodzi do spadku mocy silnika, braku przyspieszenia czy też zbyt niskiego ciśnienia oleju, co przekłada się na chwilowy brak substancji smarnej w silniku. Może to doprowadzić do jego uszkodzenia, dlatego nie warto jeździć z uszkodzoną turbiną.

Jak działa turbina o zmiennej geometrii?

Technologia zmiennej geometrii umożliwia dopasowanie kąta łopatek wirnika do prędkości spalin. Przy jak najmniejszej średnicy przepływu powietrza dochodzi bowiem do przyspieszenia prędkości spalin. Natomiast przy największej średnicy przepływu prędkość spalin obniża się.

Czy po wymianie turbiny nadal pojazdowi może brakować mocy?

Brak mocy jest wyłącznie jednym z licznych objawów uszkodzenia turbosprężarki. Może się bowiem okazać, że sama turbina jest sprawna i nie trzeba jej regenerować. W przypadku gdy po regeneracji kierowca nadal odczuwa brak mocy pojazdu, konieczna może się okazać pogłębiona diagnostyka jego stanu technicznego.

Na czym polega przeładowanie turbiny?

To zbyt wysokie ciśnienie doładowania turbiny. W celu zniesienia tego objawu należy zlecić jej ponowną kalibrację.

Jak prawidłowo wyregulować mechanizmy turbosprężarki?

W celu skutecznej regulacji i wyważenia rdzenia turbosprężarki konieczne jest skorzystanie z profesjonalnego sprzętu znajdującego się w parku maszynowym serwisantów. Niemożliwe jest bowiem samodzielne wykonanie regulacji w warunkach domowych.

Czy możliwe jest rozszczelnienie turbiny?

Tak, zwłaszcza jeżeli podczas podróży pojazdem obserwujesz takie objawy jak: dym różnego zabarwienia z wydechu, obecność oleju i hałas.

Dlaczego turbina nie doładowuje?

Przyczyną złego poziomu doładowania silnika przez turbinę i spadku mocy pojazdu może być nieprawidłowe smarowanie układu turbiny lub też nieszczelność.

Czy po wymianie turbiny może dojść do zatarcia silnika?

Najczęściej dochodzi do tego w przypadku, gdy klienci nie stosują się do zaleceń serwisantów. Po wymianie lub regeneracji turbiny należy bowiem bezwzględnie wymienić również olej. Doradzamy ponadto wymianę uszczelnień, a odradzamy stosowanie miejscowych past i silikonów o działaniu uszczelniającym.

Przedmuchanie turbiny – czy jest skutecznym sposobem na uniknięcie regeneracji?

Przedmuchiwanie turbosprężarki jest metodą jej samodzielnego oczyszczenia. Może zwiększyć jej żywotność, jednak w przypadku zaistnienia usterek, nie zapobiegnie ich dalszemu rozwojowi.

Czy można jeździć z uszkodzoną turbiną?

Nie zaleca się jazdy z uszkodzoną turbosprężarką lub jej objawami, ponieważ może to doprowadzić do złożonej awarii silnika.

Tabela diagnostyczna – szybka diagnoza usterki turbosprężarki

Zachęcamy do zapoznania się z naszą tabelą diagnostyczną, w której umieściliśmy przyczyny najczęściej napotykanych przez klientów nieprawidłowości, a także sposoby radzenia sobie z nimi. Nie zawsze słyszalny lub odczuwalny objaw związany jest jednak wyłącznie z awarią turbosprężarki.

Problem (objawy)Możliwy powódMetoda eliminacji
brak mocy, czarne spaliny, niebieskie spaliny, zwiększone zużycie oleju, wyciek oleju od strony kompresorazanieczyszczony wkład filtra powietrzawymiana wkładu filtra powietrza
czarne i niebieskie spaliny, zwiększone zużycie oleju, hałas (w tym cykliczny), wyciek oleju od strony kompresoraniedrożny przewód ssący turbosprężarkioczyszczenie lub całkowita wymiana przewodu
brak mocy, czarne spaliny, hałasniedrożny przewód, łączący turbosprężarkę z kolektorem ssącymoczyszczenie lub całkowita wymiana przewodu
brak mocy, czarne spaliny, hałasniedrożność kolektora ssącegooczyszczenie lub wymiana kolektora
brak mocy, czarne i niebieskie spaliny, zwiększone zużycie oleju, hałas o charakterze ciągłymnieszczelnościusunięcie nieszczelności
brak mocy, czarne i niebieskie spaliny, zwiększone zużycie oleju, stały hałas, wyciek oleju od strony kompresorazanieczyszczenia w kolektorze wydechowymoczyszczenie kolektora
brak mocy, czarne spaliny, ciągły hałasbrak lub ograniczenie drożności układu wydechowegousunięcie ograniczeń lub wymiana uszkodzonych części
brak mocy, czarne spaliny, ciągły hałasuszkodzenie kolektora wydechowego lub uszczelkiusunięcie nieszczelności, wymiana części lub kolektora
brak mocy, czarne spaliny, ciągły hałasnieszczelność między turbosprężarką a kolektorem wydechowymusunięcie nieszczelności
ciągły hałasnieszczelność rury wydechowej lub tłumikausunięcie nieszczelności lub wymiana części
niebieskie spaliny, zwiększone zużycie oleju, wyciek oleju od strony kompresora i turbinyniedrożne przewody olejowe turbosprężarkioczyszczenie lub wymiana
niebieskie spaliny, zwiększone zużycie oleju, wyciek oleju od strony kompresora i turbinyzanieczyszczone kanały olejowewymiana oleju, filtra oleju, regeneracja turbosprężarki
brak mocy, czarne spalinyzła regulacja pompy wtryskowej lub wtryskiwaczy i luzów zaworowychregulacja i wymiana zużytych części
brak mocy, czarne i niebieskie spaliny, zwiększone zużycie oleju, wyciek oleju od strony kompresora i turbinyzużyte cylindry i pierścienienaprawa silnika
brak mocy, czarne i niebieskie spaliny, zwiększone zużycie oleju, wyciek oleju od strony kompresora i turbinyzużyte tłoki i zaworynaprawa silnika
brak mocy, czarne i niebieskie spaliny, zwiększone zużycie oleju, hałas ciągły i cykliczny, wyciek oleju od strony kompresora oraz turbinyzanieczyszczenie obudowy i koła kompresorakontrola szczelności układu ssącego powietrza, wymiana oleju i filtra oleju, regeneracja turbosprężarki
brak mocy, czarne i niebieskie spaliny, zwiększone zużycie oleju, hałas, wyciek oleju od strony kompresora oraz turbinyuszkodzenie turbosprężarkiregeneracja lub wymiana turbosprężarki
zanieczyszczenie olejem obudowy turbosprężarkiuszkodzenie filtra oleju, wewnętrzny wyciek z silnikanaprawa silnika, wymiana uszczelek, wymiana filtra oleju
zmniejszona wydajność turbiny, wycieki oleju i spalinzapchany filtr DPFoczyszczenie lub wymiana filtra DPF
zwiększone zużycie oleju, niebieskie spalinyzapchana odma skrzyni korbowejoczyszczenie odmy olejowej
Nie znalazłeś odpowiedzi? Skontaktuj się z nami

Main Menu

Call Now Button