Kwestie techniczne związane z użyciem, eksploatacją i regeneracją turbosprężarek są niezwykle istotne. Ponieważ kierowcy mają realny wpływ na ograniczenie ryzyka wystąpienia najpopularniejszych uszkodzeń turbiny w samochodzie, warto znać zasady jej prawidłowego użytkowania. By przybliżyć przyczyny awarii turbosprężarek, zadecydowaliśmy się poświęcić im osobną zakładkę na naszej stronie internetowej. Poniżej znajduje się tabela diagnostyczna oraz sekcja najczęściej zadawanych pytań.
Przyczyny awarii turbosprężarek są różnorodne, ale niektóre z nich zależą przede wszystkim od sposobu użytkowania turbiny i całego pojazdu osobowego przez kierowcę.
Jednak nawet laicy są w stanie dostrzec, kiedy z turbosprężarką w ich samochodzie dzieje się coś niedobrego. Niestety zdecydowana większość kierowców bagatelizuje pierwsze objawy usterek. Odpowiednio szybko zauważone i zniwelowane przyczyny awarii turbosprężarek mogłyby przecież znacznie wydłużyć ich żywotność i zmniejszyć stopień zużycia. Wystarczy bowiem jedynie stosować się do kilku fachowych rad podczas codziennej jazdy samochodem osobowym.
Ponieważ turbosprężarki stanowią bardzo skomplikowany mechanizm narażony na działanie ogromnych sił i przeciążeń, wymagają szczególnej ochrony. Ekstremalne warunki ich pracy potrzebują przede wszystkim odpowiednich środków smarnych.
Użytkownik pojazdu z turbosprężarką powinien przede wszystkim używać wyłącznie olejów najwyższej jakości, dedykowanych danym markom i parametrom. Olej to jednak nie wszystko. Jego obecność wymaga odpowiednich warunków pracy silnika.
Z tego względu kierowcy powinni unikać nagłego ruszania zimnym pojazdem. Po uruchomieniu silnika należy zatem dać mu czas i rozgrzać go, wykorzystując w tym celu bieg jałowy lub wolną jazdę na niskich obrotach. Wówczas olej dociera do każdej części silnika, również do turbiny. Nie wolno również nagle gasić rozgrzanego silnika. Po długiej lub dynamicznej jeździe zaleca się więc pozostawienie samochodu na biegu jałowym przez około 1 minutę. Utrzymać turbinę w dobrej kondycji pomoże również regularna wymiana filtra powietrza. Ponadto, konieczne jest systematyczne, częste i skrupulatne sprawdzanie poziomu oleju silnikowego. W ten sposób unikniemy uszkodzeń turbiny, a nawet zatarcia silnika.
Niektóre przyczyny awarii turbosprężarek ściśle połączone są z nieprawidłowościami w funkcjonowaniu i pracy pozostałych układów i mechanizmów znajdujących się w pojeździe. Do awarii może dojść nie tylko w wyniku błędów użytkowników, ale również wad fabrycznych czy usterek innych części samochodowych. Najbardziej powszechnymi awariami zgłaszanymi przez kierowców są jednak te związane ze zbyt niskim ciśnieniem oleju i chwilowym brakiem smarowania. Zwiększone tarcie doprowadza zatem do przegrzania i nadmiernego zużycia elementów. W rezultacie może dojść nawet do ich pęknięcia. Jednak niemal każdą turbinę można skutecznie zregenerować.
Dział często zadawanych pytań
Aby sprostać wymaganiom naszych klientów, zebraliśmy najczęściej zadawane pytania w kwestiach użytkowania turbosprężarki, jej eksploatacji i regeneracji.
PORADY TECHNICZNE
Co to jest turbosprężarka?
Czy każdą usterkę turbosprężarki można usunąć podczas regeneracji?
Czy w moim samochodzie jest turbosprężarka?
Ile razy mogę zregenerować tę samą turbosprężarkę?
Dlaczego w moim samochodzie uszkodziła się turbina?
Co się bardziej opłaca – regeneracja czy kupno nowej turbosprężarki?
Jakie cechy mojej jazdy szczególnie szkodzą turbosprężarkom?
Jakie objawy daje uszkodzona turbosprężarka?
Czy zauważę w samodzielnie awarię turbiny?
Jak przebiega regeneracja turbosprężarki?
Ile trwa regeneracja turbiny?
Ile jeszcze posłuży mi turbosprężarka po regeneracji?
Jakie podzespoły wykorzystuje się podczas regeneracji?
Czy na zregenerowaną turbinę otrzymuję gwarancję? Jaki czas obejmuje?
Jak powinienem kontrolować stan zregenerowanej turbosprężarki?
Jak się sprawuje turbina po regeneracji?
Czy mogę samodzielnie wymienić turbosprężarkę?
Jak czyści się poszczególne komponenty turbiny?
Po czym poznam, że regeneracja turbosprężarki przebiegła pomyślnie?
Co oznacza gwizd przy dodawaniu gazu?
Dlaczego powinienem szczególnie dbać o rozgrzanie silnika przed wyruszeniem w drogę i jego ochłodzenie po powrocie?
Jakie są typowe awarie w samochodach wyposażonych w turbosprężarkę?
Jak działa turbina o zmiennej geometrii?
Czy po wymianie turbiny nadal pojazdowi może brakować mocy?
Na czym polega przeładowanie turbiny?
Jak prawidłowo wyregulować mechanizmy turbosprężarki?
Czy możliwe jest rozszczelnienie turbiny?
Dlaczego turbina nie doładowuje?
Czy po wymianie turbiny może dojść do zatarcia silnika?
Przedmuchanie turbiny – czy jest skutecznym sposobem na uniknięcie regeneracji?
Czy można jeździć z uszkodzoną turbiną?
Tabela diagnostyczna – szybka diagnoza usterki turbosprężarki
Zachęcamy do zapoznania się z naszą tabelą diagnostyczną, w której umieściliśmy przyczyny najczęściej napotykanych przez klientów nieprawidłowości, a także sposoby radzenia sobie z nimi. Nie zawsze słyszalny lub odczuwalny objaw związany jest jednak wyłącznie z awarią turbosprężarki.
Problem (objawy) | Możliwy powód | Metoda eliminacji |
---|---|---|
brak mocy, czarne spaliny, niebieskie spaliny, zwiększone zużycie oleju, wyciek oleju od strony kompresora | zanieczyszczony wkład filtra powietrza | wymiana wkładu filtra powietrza |
czarne i niebieskie spaliny, zwiększone zużycie oleju, hałas (w tym cykliczny), wyciek oleju od strony kompresora | niedrożny przewód ssący turbosprężarki | oczyszczenie lub całkowita wymiana przewodu |
brak mocy, czarne spaliny, hałas | niedrożny przewód, łączący turbosprężarkę z kolektorem ssącym | oczyszczenie lub całkowita wymiana przewodu |
brak mocy, czarne spaliny, hałas | niedrożność kolektora ssącego | oczyszczenie lub wymiana kolektora |
brak mocy, czarne i niebieskie spaliny, zwiększone zużycie oleju, hałas o charakterze ciągłym | nieszczelności | usunięcie nieszczelności |
brak mocy, czarne i niebieskie spaliny, zwiększone zużycie oleju, stały hałas, wyciek oleju od strony kompresora | zanieczyszczenia w kolektorze wydechowym | oczyszczenie kolektora |
brak mocy, czarne spaliny, ciągły hałas | brak lub ograniczenie drożności układu wydechowego | usunięcie ograniczeń lub wymiana uszkodzonych części |
brak mocy, czarne spaliny, ciągły hałas | uszkodzenie kolektora wydechowego lub uszczelki | usunięcie nieszczelności, wymiana części lub kolektora |
brak mocy, czarne spaliny, ciągły hałas | nieszczelność między turbosprężarką a kolektorem wydechowym | usunięcie nieszczelności |
ciągły hałas | nieszczelność rury wydechowej lub tłumika | usunięcie nieszczelności lub wymiana części |
niebieskie spaliny, zwiększone zużycie oleju, wyciek oleju od strony kompresora i turbiny | niedrożne przewody olejowe turbosprężarki | oczyszczenie lub wymiana |
niebieskie spaliny, zwiększone zużycie oleju, wyciek oleju od strony kompresora i turbiny | zanieczyszczone kanały olejowe | wymiana oleju, filtra oleju, regeneracja turbosprężarki |
brak mocy, czarne spaliny | zła regulacja pompy wtryskowej lub wtryskiwaczy i luzów zaworowych | regulacja i wymiana zużytych części |
brak mocy, czarne i niebieskie spaliny, zwiększone zużycie oleju, wyciek oleju od strony kompresora i turbiny | zużyte cylindry i pierścienie | naprawa silnika |
brak mocy, czarne i niebieskie spaliny, zwiększone zużycie oleju, wyciek oleju od strony kompresora i turbiny | zużyte tłoki i zawory | naprawa silnika |
brak mocy, czarne i niebieskie spaliny, zwiększone zużycie oleju, hałas ciągły i cykliczny, wyciek oleju od strony kompresora oraz turbiny | zanieczyszczenie obudowy i koła kompresora | kontrola szczelności układu ssącego powietrza, wymiana oleju i filtra oleju, regeneracja turbosprężarki |
brak mocy, czarne i niebieskie spaliny, zwiększone zużycie oleju, hałas, wyciek oleju od strony kompresora oraz turbiny | uszkodzenie turbosprężarki | regeneracja lub wymiana turbosprężarki |
zanieczyszczenie olejem obudowy turbosprężarki | uszkodzenie filtra oleju, wewnętrzny wyciek z silnika | naprawa silnika, wymiana uszczelek, wymiana filtra oleju |
zmniejszona wydajność turbiny, wycieki oleju i spalin | zapchany filtr DPF | oczyszczenie lub wymiana filtra DPF |
zwiększone zużycie oleju, niebieskie spaliny | zapchana odma skrzyni korbowej | oczyszczenie odmy olejowej |