identyfikacja turbosprężarki
REGENT regeneracja turbosprężarek

Identyfikacja turbosprężarki

W przypadku wystąpienia problemów technicznych z funkcjonowaniem turbosprężarki konieczna może okazać się jej wymiana lub regeneracja. Wówczas większość kierowców zadaje sobie pytanie, w jaki sposób sprawdzić, jaka turbina umieszczona została w ich samochodzie. Identyfikacja turbosprężarki jest istotna głównie ze względu na fakt, że każdy typ silnika wymaga zainstalowania nieco innego jej rodzaju czy modelu. Wbrew pozorom proces rozpoznania szczegółów podzespołu nie jest zbyt skomplikowany, zwłaszcza jeżeli już trzymamy turbinę w ręku. W przypadku napotkania jakichkolwiek trudności zarówno podczas demontażu elementu z pojazdu, jak i przebiegu procesu jego identyfikacji, klient może bez obaw skonsultować się z nami. Dzięki temu dowie się nie tylko tego, z jaką turbosprężarką ma do czynienia w swoim samochodzie, ale również ile kosztuje i trwa jej regeneracja oraz czy naprawa się opłaca.

Prawidłowa identyfikacja turbosprężarki to czynność, którą należy wykonać w celu odpowiedniego doboru części do określonego rodzaju silnika. Zarówno przy zakupie nowej, jak i regenerowanej turbosprężarki wielu klientów zastanawia się jak rozpoznać numer turbosprężarki, by móc złożyć odpowiednie zamówienie. Najłatwiej określić te dane przy użyciu numeru turbosprężarki i odczytaniu go bezpośrednio ze zdemontowanej z pojazdu części. W niektórych przypadkach jest to utrudnione lub niemożliwe (głównie ze względu na zabrudzenia elementu lub wytarcie symboli) – wówczas pomocny okazuje się również numer VIN.

Numer turbosprężarki – czym jest?

Identyfikacja turbosprężarki polega na poznaniu jej oryginalnego numeru (Part Number, Part No.), który najczęściej grawerowany jest na płytce (tabliczce znamionowej) lub wyryty na kompresorowej części turbiny. Numeracja ta nadana jest bezpośrednio przez producenta komponentu. Numer seryjny turbosprężarki to najistotniejsza informacja, jaką klient może dostarczyć specjalistom w celach serwisowych. W zależności od producenta turbosprężarki, różne jej modele mają jednak różnorodne oznaczenia. Mogą one składać się bowiem wyłącznie z cyfr lub stanowić kod literowo-cyfrowy.

W katalogu możliwe jest odnalezienie odpowiedniego modelu turbosprężarki, korzystając z oryginalnego numeru producenta pojazdu (OEM, OE – Original Equipment Manufacturer number). Zwykle oba z nich znajdują się w widocznym miejscu na części, ale wyższy priorytet nadaje się numerowi producenta turbiny i to na jego podstawie zaleca się poszukiwanie odpowiednich podzespołów przeznaczonych na wymianę. Oprócz wymienionych numeracji tabliczka znamionowa turbosprężarki posiada również numer seryjny turbiny (Serial No.). Oznacza on czas i datę produkcji danej części.

Jak wygląda tabliczka znamionowa turbosprężarek?

Aby identyfikacja turbosprężarki była możliwa, często konieczny jest jej demontaż z pojazdu. Następnie należy dokładnie ją wyczyścić, używając w tym celu specjalnego płynu czyszczącego. Nie można jednak stosować ostrych materiałów ściernych, co mogłoby doprowadzić do jeszcze większego uszkodzenia części i ograniczenia czytelności numeracji. Odczytanie numeru znajdującego się na tabliczce znamionowej turbiny zwykle nie należy jednak do łatwych zadań. Nietrudno tu o pomyłkę, zwłaszcza że turbina zwykle jest mocno zabrudzona. Oprócz wyżej wymienionych numerów, na tabliczce znamionowej czasami zdarza nam się zauważyć ponadto logo producenta danej turbosprężarki lub pojazdu, do którego się ją przeznacza. Najpopularniejszymi producentami turbin do samochodów osobowych są przede wszystkim: Garrett, BorgWarner KKK, Mitsubishi, Schwitzer, IHI oraz Toyota.

Identyfikacja turbosprężarki – jak odnaleźć się w oznaczeniach?

Aby identyfikacja turbiny przebiegła sprawnie i skutecznie, poniżej przedstawiamy przykłady oryginalnych numerów części stosowanych przez wiodących jej producentów.

Producent stosuje numerację sześcioznakową, zaczynającą się od cyfr 4, 7 lub 8 w towarzystwie minusa. Litera S lub W na końcu oznacza, że część sprzedawana jest jako zamiennik przeznaczony na rynek wtórny.

Przykładowe numery:

700447-0008, 700447-5008, 700447-5008S, 700447-5008W, 700447-9008S, 700447-9008W, 454083-0001, 452204-0002, 720244-5004S, 712290-0002.

Numeracja zawiera zwykle 11 cyfr, zaczynając się od numeru 5 lub 1. Może również zaczynać się od liter K, KP, BV. W numerze zawarte mogą być ponadto spacje lub znaki minusa albo pisany on może być ciągiem. Znajdujące się w środku numeru liczby (970, 988, 998, 971) nie mają zwykle znaczenia przy procesie wyszukiwania części. 988 to bowiem numer serwisowy, wykorzystywany w częściach używanych, a pozostałe służą do oznaczenia pierwotnych i oryginalnych.

Przykładowe numery:

5303-970-0057, 5303-988-0023, 5435-988-0125, BV39B-050, K03-057, KP35-0054.

W celu identyfikacji tej turbiny zaleca się odnalezienie oryginalnego numeru producenta (OEM). Najczęściej numeracja rozpoczyna się jednak od litery V.

Przykładowe numery:

VJ32, VA81, VJ27, VL25, VIBG, VIEZ.

Numeracja producenta składa się z 10 cyfr przedzielonych w połowie znakiem minusa. Zwykle numery tych turbin rozpoczynają się liczbą 49. Przy wyszukiwaniu części należy wykorzystać wszystkie 10 cyfr.

Przykładowe numery:

49177-02510, 49173-06501, 49135-05620.

Firma wchodzi w skład koncernu BorgWarner, ale producent ten przeznacza swoje części głównie na potrzeby ciężkich pojazdów i technologii rolniczej. W związku z tym nie sposób je spotkać w samochodach osobowych. Numeracja składa się z 6 cyfr.

Przykładowe numery:

311144, 312172.

Ta numeracja składa się z 10 cyfr przedzielonych znakiem minusa. W tego rodzaju turbosprężarkach rzadziej stosuje się tabliczki znamionowe. Numer częściej znajduje się zatem na obudowie turbiny lub naklejony jest na aktuatorze (gruszce). Oryginalna numeracja najczęściej zaczyna się od liczby 17.

Przykładowe numery:

17201-0L030, 17201-64170.

Identyfikacja turbosprężarki przez specjalistów

Jeżeli kierowca nie wie, jak zidentyfikować turbosprężarkę lub samodzielny proces jej rozpoznania się nie powiódł, powinien on skorzystać z pomocy specjalistów. Na podstawie wyglądu tabliczki znamionowej jesteśmy bowiem w stanie ustalić nie tylko model turbosprężarki, ale również jej producenta. Doświadczenie i wiedza fachowców REGENT gwarantują skuteczność działań i precyzyjne określenie rodzaju nowej części, którą należy zastąpić starą, zużytą lub zepsutą. Wsparcie serwisantów ogranicza ponadto ryzyko popełnienia błędu diagnostycznego w procesie identyfikacji turbiny. Odpowiedzialność za jego prawidłowy przebieg spoczywa wtedy bowiem na pracowniku naszej firmy.

Main Menu

661 355 977