instrukcja montażu turbosprężarki
REGENT regeneracja turbosprężarek

Instrukcja montażu turbosprężarki

Przed zamontowaniem nowej lub zregenerowanej turbosprężarki należy dopełnić kilku formalności, sprawdzając sprawność całego jej otoczenia pracy. Mówiąc w skrócie, konieczne jest dokonanie oceny drożności przewodów olejowych, odmy, sprawności układu smarowania, układu dolotowego, wydechowego, wymiana oleju silnikowego, filtra powietrza. Dopiero po dokładnej kontroli tych układów i ich funkcjonowania montaż turbiny może odbyć się w sposób bezpieczny i skuteczny. By zrobić to poprawnie, większość klientów poszukuje hasła „instrukcja montażu turbosprężarki”. Przy samodzielnej instalacji tej części należy być jednak świadomym, że nawet z pozoru błaha nieprawidłowość może okazać się zabójcza dla całkiem nowej lub zregenerowanej części. W przypadku napotkania jakichkolwiek problemów z założeniem turbiny do pojazdu należy skonsultować się ze specjalistą.

Instrukcja montażu turbosprężarki pomocna okazuje się po naprawie części, jej regeneracji, regulacji oraz po zakupie nowego komponentu. Zanim zdecydujemy się samodzielnie zamontować nową lub zregenerowaną turbinę, musimy jednak upewnić się, że przyczyna awarii została skutecznie zlikwidowana. Brak lokalizacji usterki może przyczynić się do ponownego uszkodzenia turbiny, nawet jeśli ta jest fabrycznie nowa. Rzadko wymieniany podzespół jest wadliwy – częściej wina leży po stronie wymieniającego. Turbosprężarka jest bowiem niezwykle precyzyjnym elementem wyposażenia niemal każdego nowoczesnego pojazdu osobowego. Nieczęsto ulega skomplikowanym awariom, ale jest bardzo wrażliwa na niekorzystne warunki, w jakich przyszło jej pracować. Nawet jeżeli zużytej turbosprężarki nie da się zregenerować, zawsze powinna ona zostać poddana diagnostyce. Dzięki temu klient jest w stanie dowiedzieć się, dlaczego uległa awarii.

Odpowiednia identyfikacja turbiny i czynności wstępne

Instrukcja montażu turbosprężarki obejmuje początkowo proces dokładnego określenia jej rodzaju i producenta – identyfikację turbosprężarki. Turbina musi zostać odpowiednio dobrana do rodzaju silnika danego modelu pojazdu, by jej parametry techniczne idealnie odpowiadały tym, które posiada silnik. Przygotowując się do montażu turbiny, należy w pierwszej kolejności zwrócić uwagę na czystość układu dolotowego oraz wylotowego i kolektora. Jeżeli zauważa się w nich jakiekolwiek zanieczyszczenia, należy się ich pozbyć. Do ich powstania i obecności przyczynia się głównie zużyty olej silnikowy, drobinki materiałów, kurz, fragmenty starych uszczelek i filtrów. Układ doprowadzający powietrze musi być bezwzględnie czysty, gdyż wszelkie ciała obce mogą prowadzić do uszkodzenia łopatek turbosprężarki.

Po oczyszczeniu układów i wymianie filtrów należy również sprawdzić drożność układu olejowego i przewodów, a także ich szczelność. Najlepiej wymienić również olej silnikowy znajdujący się w układzie, co przyczynia się do zwiększenia jakości procesu smarowania elementów turbosprężarki. Część ta musi mieć bowiem stały i regularny dopływ oleju najlepszej jakości. Cały układ olejowy musi być czysty, podobnie jak ten doprowadzający powietrze.

Zanim zamontujemy turbinę w pojeździe, upewnijmy się, że stan śrub mocujących jest wystarczająco dobry, a ona sama odpowiednio osadzona. Jeżeli mamy jakiekolwiek wątpliwości lub zauważamy uszczerbki i pęknięcia, śruby te należy wymienić na nowe. Warto również zwrócić uwagę na uszczelnienia pod kolektorem, gdyż narażone na działanie wysokich temperatur szybko się zużywają.

Instrukcja montażu turbosprężarki – krok po kroku

Montaż turbosprężarki wymaga dokładnego dopasowania obudów i upewnienia się, że wszystkie uszczelki znajdują się w swoich właściwych miejscach. Podczas tego procesu należy zwrócić uwagę na to, by otwory wlotu i wylotu oleju silnikowego ustawić pionowo. Jeżeli nie istnieje taka możliwość, dopuszczalne jest ich ustawienie z odchyleniem maksymalnie 20 stopni. Dopiero wtedy można ostatecznie dokręcić mocowania odpowiednim momentem obrotowym. Zalecamy posługiwanie się kluczem dynamometrycznym. Jego zastosowanie umożliwia dopasowanie momentu do każdego mocowania. Używając śrub odpornych na działanie wysokich temperatur, mocuje się następnie turbosprężarkę do kolektora lub bloku silnika. Następnie podłącza się układ smarowania za pośrednictwem przewodu spustowego oleju. Przez specjalny otwór wlewu oleju należy dostarczyć do turbiny czysty olej silnikowy, jednocześnie ręcznie obracając wirnikiem. Takie działanie ma zapobiec wykonaniu przez turbinę tzw. suchego startu. Dopiero teraz można podłączyć pozostałe przyłącza komponentu.

Prawidłowy montaż turbosprężarki nie może odbyć się bez uruchomienia silnika na kilka sekund, umożliwiających pełne zalanie olejem przewodów i samej turbiny. Uruchomiony silnik należy następnie pozostawić na jałowym biegu, nie zwiększając jego obrotów. Warto również sprawdzić, czy wszystkie połączenia instalacji są drożne, szczelne i wolne od wycieków. Po zatrzymaniu silnika należy ponownie skontrolować poziom oleju.

Kwestie techniczne

Instrukcja prawidłowego montażu turbosprężarki obejmuje również kilka istotnych porad technicznych. Użytkownik samochodu powinien przede wszystkim pamiętać o odpowiednim ustawieniu zaworu regulacji turbosprężarki. Jego zbagatelizowanie może bowiem doprowadzić do uszkodzenia nowego urządzenia. Warto zwrócić uwagę również na to, czy uszczelki olejowe mają odpowiedni rozmiar. Zbyt małe mogą skutecznie ograniczyć dopływ oleju do turbiny, przyczyniając się do zwiększenia jej awaryjności. Jeżeli zaś kawałek zbyt dużego uszczelnienia oderwie się, zwykle całkowicie zatrzymuje przepływ oleju lub dociera do wirnika turbiny, doprowadzając do jego nieodwracalnej usterki.

Montując uszczelnienia, nie należy stosować silikonu, mas uszczelniających czy past, które po oderwaniu się również mogą dotrzeć do układu wirującego turbiny. Zalecamy korzystanie z uszczelek z kligielitu lub azbestu. Uzupełniając układ olejem, należy bezwzględnie przestrzegać zaleceń producenta co do jego rodzaju i ilości. Nie wolno dotykać turbosprężarki podczas jej pracy i bezpośrednio po jej zakończeniu. Takie działanie może być niebezpieczne dla człowieka głównie ze względu na gorące powierzchnie części. Do wykrycia ewentualnych nieszczelności i miejsc wycieków najwygodniej jest zastosować wodę mydlaną.

Prawidłowy montaż turbiny umożliwia jej długotrwałe, bezawaryjne działanie. Należy przy tym pamiętać, że regenerowany podzespół odpowiada jakością i parametrom nowym, oryginalnym częściom. W związku z tym proces zakładania turbiny do pojazdu powinien zawsze przebiegać zgodnie z wymienionymi zasadami, bez względu na to, z jakim rodzajem części mamy do czynienia. Nieodpowiednie działanie lub nieostrożność mogą prowadzić do ograniczenia jej żywotności i skutkować nawet utratą gwarancji otrzymaną na regenerowany element.

Main Menu

661 355 977