Przy jakich objawach nie pomoże naprawa turbosprężarki?

By naprawa turbosprężarki przyniosła oczekiwane rezultaty, należy dokładnie zdiagnozować jej stan techniczny i wszystkie usterki, które jej dotyczą. Te same objawy, jakie manifestuje uszkodzona turbina, mogą bowiem być zwiastunem również nieprawidłowości innych części pojazdu. Z tego względu w przypadku zauważenia jakichkolwiek objawów niepokojących podczas jazdy samochodem, należy niezwłocznie skontaktować się ze specjalistą. Dzięki temu możliwe będzie odpowiednio szybkie podjęcie profesjonalnych działań nie tylko diagnostycznych, ale również naprawczych.

Naprawa turbosprężarki, czyli jej regeneracja w przypadku większości awarii i usterek jest możliwa i łatwo dostępna. Istnieją jednak również takie sytuacje, w których regeneracja turbiny się nie opłaca lub nie można jej wykonać skutecznie. Choć poważne uszkodzenia turbosprężarek są stosunkowo rzadkie, zwykle dochodzi do nich w wyniku bagatelizowania przez kierowców pierwszych objawów nieprawidłowości w funkcjonowaniu tego podzespołu. Szybka reakcja użytkowników pojazdu umożliwia skuteczną i dokładną diagnostykę stanu technicznego turbiny i rozpoczęcie procesu naprawczego, zanim ulegnie ona znacznemu bądź całkowitemu zniszczeniu.

Proces regeneracji turbosprężarki

Opisując to, na czym polega regeneracja turbosprężarki, należy przede wszystkim zaznaczyć, że jest to proces wieloetapowy, złożony. Rozpoczyna się od dokładnej diagnostyki stanu technicznego turbosprężarki, jej demontażu i wyczyszczenia poszczególnych elementów. Wykonuje się je za pomocą myjki wysokociśnieniowej i/lub ultradźwięków. Dzięki temu diagnosta jest w stanie zobaczyć wszystkie usterki, nawet te, które dotychczas ukrywały się pod warstwą zanieczyszczeń (np. smaru, oleju czy piasku). Następnie na karcie zlecenia zapisuje się wszystkie komponenty, które muszą zostać wymienione na nowe, oryginalne odpowiedniki.

Po wymianie uszkodzonych części należy wymienić również uszczelnienia, zawory i mocowania. Następnie serwisant ponownie montuje wszystkie elementy, z jakich składa się turbina i przystępuje do wyważenia jej rdzenia. Konieczne jest również przeprowadzenie kilku testów kontroli jakości. Dzięki nim fachowcy upewniają się, że turbosprężarka będzie pracowała prawidłowo w warunkach realnej pracy pojazdu. Po tym etapie naprawa turbosprężarki jest zakończona.

Wymiana turbiny wiąże się z szeregiem dodatkowych procedur, które należy wykonać przy tej okazji. Konieczna jest bowiem wymiana oleju i filtrów, uszczelnień i mocowań, niekiedy również przewodów. Powinniśmy również udać się do mechanika celem zlikwidowania lub ustalenia przyczyny awarii, która doprowadziła do uszkodzenia turbosprężarki, zwłaszcza jeżeli nie wystąpiła ona w samej turbinie, a innym układzie. Bez jej eliminacji nowa turbosprężarka lub ta zregenerowana, którą zamontujemy w samochodzie, również może zbyt szybko ulec zniszczeniu. Przyczynę awarii są w stanie określić serwisanci. To oni podczas diagnostyki stanu technicznego turbiny weryfikują uszkodzenia elementów znajdujących się w jej wnętrzu.

Naprawa turbosprężarki – kiedy nie jest wystarczająca?

Większość awarii turbosprężarek można skutecznie i szybko wyeliminować, regenerując jej wadliwy element. Nie zawsze jej stan techniczny pozwala jednak na wykonanie regeneracji gwarantującej powrót do sprawności technicznej. Jeżeli stwierdzono znaczne uszkodzenia większości komponentów znajdujących się wewnątrz turbosprężarki, zwykle ich szacowany koszt przekraczał będzie cenę nowego podzespołu. Również w przypadku wystąpienia uszkodzenia rdzenia lub układu zmiennej geometrii nie zawsze możliwa będzie naprawa elementów. Pęknięcie lub inne stałe uszkodzenie obudowy turbiny również dyskwalifikuje ją z procesu regeneracji.

Najczęściej regeneruje się te turbosprężarki, w których stwierdzono rozszczelnienie wirnika, zużycie łożysk, wytworzenie nagaru, zapieczenie układu zmiennej geometrii, brak uszczelnienia, uszkodzenie silnika elektrycznej regulacji pracy turbiny. Zwykle te właśnie usterki stają się przyczyną wizyty kierowcy w serwisie samochodowym lub warsztacie. Może on samodzielnie zdemontować turbinę ze swojego pojazdu, jeżeli podejrzewa jej uszkodzenie lub potwierdził tę teorię u mechanika. Duża część klientów pozostawia swój samochód w naszym serwisie na czas regeneracji, zlecając serwisantom demontaż turbiny z samochodu i późniejsze jej zamontowanie.

Objawy uszkodzenia turbiny

Najczęstsze przyczyny awarii turbosprężarek nierozerwalnie wiążą się ze sposobem jej użytkowania. Nie każdy wie, jak dbać o turbosprężarkę, by wydłużyć jej żywotność i zapewnić maksimum możliwości. Wystarczy jednak stosować się do kilku prostych zasad. Należy przede wszystkim zadbać o dobre rozgrzanie oleju przed wkroczeniem silnika na wysokie obroty. Zimny olej wtłoczony nagle do wnętrza turbosprężarki nie ma odpowiednich właściwości smarujących niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania podzespołu. Może zatem wpływać na przyspieszenie eksploatacji turbiny, co w konsekwencji doprowadza do jej uszkodzenia. Również nagłe wyłączenie silnika po dynamicznej jeździe z rozgrzanym olejem wewnątrz turbiny może jej zaszkodzić. Dlatego tuż przed przekręceniem kluczyka w stacyjce należy przez kilka chwil pozostawić silnik na jałowym biegu i niskich obrotach. Zapobiegnie to utrzymywaniu się wysokiej temperatury oleju i jego utknięciu wewnątrz turbosprężarki.

Główne objawy zużycia turbosprężarki to duże spalanie oleju, nietypowe odgłosy dochodzące spod maski, spadek osiągów silnika. Ponadto samochód może przechodzić w tryb awaryjny, a dzieje się to coraz częściej wraz z rozwojem usterki turbosprężarki. Możliwe jest ponadto stwierdzenie obecności oleju w układzie dolotowym silnika lub w intercoolerze. Najbardziej zauważalnym objawem jest nagły spadek mocy silnika i nieregularne jej rozwijanie. Jest on najbardziej dotkliwy głównie przy jeździe z obciążeniem lub na dłuższych trasach.

naprawa turbosprężarki

Co się bardziej opłaca?

Naprawa turbosprężarki a koszt nowej turbiny to zależność, która interesuje klientów mających trudności z funkcjonowaniem tego podzespołu w swoich pojazdach. Ponieważ całkowita wymiana uszkodzonej turbosprężarki wiąże się z wysokimi kosztami, popularnością wśród kierowców cieszy się jej regeneracja. Jest to opłacalna alternatywa zwłaszcza w przypadku drobnych usterek lub uszkodzenia kilku komponentów turbosprężarki, które wystarczy wymienić na nowe, by cała część odzyskała pełną sprawność. Regeneracja turbosprężarek może być nawet kilkukrotnie tańsza od ceny nowej, oryginalnej części. Jeżeli proces naprawczy przebiegnie prawidłowo i wykonany będzie przez fachowców, turbina swoimi właściwościami i parametrami nie odbiega od oryginalnego, nowego odpowiednika. W związku z tym większość kierowców decyduje się na naprawę zużytej turbiny.

To, ile trwa regeneracja turbosprężarki, zależy głównie od ilości i rodzajów usterek, z jakimi serwisant będzie miał do czynienia podczas procesu naprawczego. Zwykle jednak ze wszystkimi z nich fachowcy uporają się w ciągu 24-48 godzin od przyjęcia zlecenia. Również z tego względu regeneracja turbiny brana jest pod uwagę przez kierowców. Nie wymaga bowiem unieruchomienia pojazdu na długi czas. Zregenerowana część może posłużyć kierowcy jeszcze przez kilka lat i kilkaset tysięcy kilometrów. Samochód nadal będzie miał zadowalające osiągi. Konieczny jest jedynie skrupulatny wybór warsztatu, w którym przeprowadzimy naprawę. W REGENT na zregenerowaną turbinę klient otrzymuje roczną gwarancję bez limitu kilometrów.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Main Menu

661 355 977