Regeneracja turbosprężarek – kiedy warto ją wykonać?

Ponieważ stosowanie turbodoładowania w większości samochodów osobowych jest obecnie na porządku dziennym, rosnącym zainteresowaniem cieszy się również regeneracja turbosprężarek. Choć nie jest to skomplikowane urządzenie, jego naprawa wymaga zastosowania kilku etapów procesu naprawczego w odpowiedniej kolejności. Jego efektywność zależy zaś w szczególnej mierze zarówno od umiejętności serwisantów, jak i możliwości dostępnych w parku maszynowym firmy urządzeń. Z tego względu proces regeneracji powinno się zlecać do wykonania pionierom tej usługi. Dysponują oni nie tylko własnym doświadczeniem, ale najnowocześniejszymi możliwościami technicznymi, odpowiadającymi parametrom naprawianych turbin.

Najlepszą drogą do eliminacji słyszalnych i odczuwalnych w trakcie jazdy objawów uszkodzonej turbiny jest regeneracja turbosprężarek, wykonywana przez doświadczonych serwisantów. Regenerowane części odzyskują swoje techniczne parametry i jakością odpowiadają całkowicie nowym turbinom. Mogą zatem pracować bezproblemowo i bezawaryjnie nawet przez kolejnych kilkaset tysięcy kilometrów. Dlatego też usługa regeneracji turbin jest w większości przypadków zalecana, a przynajmniej warta rozważenia. Jedną z głównych jej zalet jest również jej opłacalność.

Przyczyny awarii

Nie ma jednej przyczyny awarii turbosprężarek. Do powstania uszkodzeń i usterek mogą doprowadzić różnorodne czynniki – zarówno te zależne od samego kierowcy, jak i niezależne od nikogo. Nie ulega jednak wątpliwości, że ci klienci, którzy wiedzą, jak dbać o turbosprężarkę, rzadziej zgłaszają się do specjalistycznych firm. Zwykle turbiny znajdujące się w ich samochodach są prawidłowo użytkowane, a sam pojazd dobrze eksploatowany.

Aby regeneracja turbosprężarek nie była konieczna, warto stosować się do kilku zasad jazdy samochodem z turbodoładowaniem. Specjaliści postulują, by nie doprowadzać do przeciążeń zimnego silnika. W tym celu nieodpuszczalne jest wysokie „kręcenie” silnika zaraz po jego odpaleniu. Na turbinę źle działa również nagłe wyłączenie silnika, bez ostudzenia całego układu. Ponadto, jeżeli w naszym samochodzie stosujemy udogodnienie w postaci systemu Start-Stop, turbina również może źle reagować na gwałtowne zmiany temperatury. Nagłe wyłączenie silnika zatrzymuje obieg oleju wewnątrz układów, doprowadzając do zalegania jego złogów lub gorącego oleju w elementach turbiny. One zaś mogą doprowadzić do uszkodzeń wirnika, a nawet rdzenia.

Objawy uszkodzonej turbosprężarki

Regeneracja turbosprężarek jest konieczna również wtedy, gdy kierowca nie dba o ogólny stan techniczny pojazdu. Brak dbałości o terminową wymianę poszczególnych części układu (w tym głównie filtra powietrza), przyczynia się do znacznego ograniczenia efektywności działania turbiny. Jeżeli dostaną się do jej wnętrza jakiekolwiek zanieczyszczenia, mogą uszkodzić one łopatki zmiennej geometrii, wirnik, a nawet obudowę, powodując rysy i pęknięcia. Turbosprężarka pracuje w bardzo wymagających warunkach – w jej obrębie dochodzi do znacznych wzrostów temperatur i wysokich obrotów. Z tego względu nawet niewielkie uszkodzenie może szybko przeobrazić się w dużą usterkę, uniemożliwiającą nawet kontynuację jazdy.

Z pewnością czujność użytkownika pojazdu powinny wzbudzić pierwsze objawy nieprawidłowości w pracy silnika i turbosprężarki. Należą do nich przede wszystkim: wycieki oleju, spadek mocy silnika, niebieskie lub czarne zabarwienie spalin, odgłosy stukania, gwizdania, świszczenia, zwłaszcza przy przyspieszeniu. Nie wszystkie muszą świadczyć o uszkodzeniu turbosprężarki, zwykle jednak w pierwszej kolejności diagnozuje się stan tej właśnie części.

Regeneracja turbosprężarek – kiedy się opłaca?

Najczęściej w turbosprężarkach dochodzi do rozszczelnienia wirnika, uszkodzenia tulei, zużycia łożysk i uszkodzenia wirnika. Czasami zapieka się ponadto obecny w niektórych modelach układ zmiennej geometrii. Uszkodzić mogą się również elementy przekazania napędu sterowania elektrycznego. Wszystkie te usterki wymagają podjęcia specjalistycznych działań. Jazda z uszkodzoną turbiną nie działa dobrze na kondycję całego pojazdu, zwłaszcza jeżeli chodzi o sposób działania obciążonego silnika.

Zwykle to właśnie regeneracja turbosprężarki bardziej się opłaca niż zakup nowej części. Koszt oryginalnej sięga bowiem nawet kilku tysięcy złotych. Konieczne jest również jej umieszczenie i instalacja w pojeździe pod okiem fachowca. Każdorazowo po wymianie turbiny (lub również jej regeneracji) należy w układzie wymienić olej. Regeneracja turbiny w mniejszym stopniu obciąża portfele kierowców. Mimo że w procesie naprawczym stosuje się wyłącznie nowe, oryginalne części z certyfikatami, ich cena jest zazwyczaj kilkukrotnie niższa niż nowej turbosprężarki. Zregenerować turbinę można już za kilkaset złotych.

regeneracja turbosprężarek

Jakich turbin nie można regenerować?

Do procesu regeneracji nie zostają zakwalifikowane te turbiny, których koszt naprawy przewyższa cenę nowej części. Zdarza się to jednak nadzwyczaj rzadko. Zwykle w turbosprężarkach awarii ulega jeden lub zaledwie kilka elementów. By dopuścić do całkowitej awarii tej części, klient musiałby przez dłuższy czas poruszać się pojazdem, nie zważając na niepokojące objawy. Jest to nie tylko niebezpieczne, ale uciążliwe dla kierującego. Z tego też względu większość właścicieli samochodów zgłasza się do mechaników już w momencie zauważenia lub usłyszenia pierwszych niepokojących symptomów.

Aby regeneracja turbosprężarki mogła przebiec bezpiecznie i sprawnie, kompletna oraz nieuszkodzona musi być jej obudowa. Jeżeli dostarczono ją do firmy REGENT w złym stanie, nasi eksperci oceniają możliwości jej naprawy, ale rzadko zalecają wykonanie usługi. Nie podejmują się regeneracji, gdy wiedzą, że z powodu pęknięć lub rys niemożliwych do uszczelnienia, będzie ona nieefektywna. Zatem – na czym polega regeneracja turbosprężarki?

Na czym polega regeneracja turbosprężarek?

Etapy regeneracji turbosprężarek są złożone i następują po sobie w określonej kolejności. Przeprowadzenie ich w odpowiednich warunkach i dbałość o każdy szczegół wykonywanego zlecenia przyczynia się do zwiększenia skuteczności działań serwisantów. Fachowcy w pierwszej kolejności oceniają stan techniczny turbosprężarki i diagnozują jej usterki. Już na tym wstępnym etapie działań klient dowiaduje się, czy regeneracja jest możliwa i opłacalna. Zwykle nie psują się bowiem wszystkie części turbiny jednocześnie. Nie ma wobec tego przeciwwskazań, aby niezużyte i sprawne jej elementy nie mogły zostać ponownie do niej zamontowane. Po dokładnym wyczyszczeniu wszystkich części turbosprężarki wymienia się na nowe komponenty wyłącznie te, w których stwierdzono uszkodzenia lub nieprawidłowe funkcjonowanie podczas pracy.

Każdorazowo zmienia się jednak wszystkie uszczelnienia, większość śrub, złączy i tulei. Fachowcy dokonują również wyważenia wirnika i rdzenia turbiny, by skontrolować prawidłowość ich działania w warunkach zbliżonych do rzeczywistych, jakie panują w pojeździe. Po przejściu procesu doważenia, wszystkie części turbosprężarki instaluje się ponownie, a cały element poddaje skrupulatnym testom jakości. Dzięki temu klient odbiera osobiście lub od kuriera sprawną turbosprężarkę, z gwarancją i wydrukiem poświadczającym prawidłowy przebieg wyważenia oraz kontroli jakości.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Main Menu

Call Now Button