regeneracja turbosprężarek
Nasze usługi

REGENT regeneracja turbosprężarek oraz naprawa turbosprężarek

Regeneracja turbosprężarek potrzebna jest wtedy, gdy w pojeździe zauważamy jakiekolwiek objawy uszkodzenia turbiny lub pierwsze symptomy jej nadmiernej eksploatacji. Ta część pojawia się w niemal każdym silniku wysokoprężnym oraz w wielu jednostkach benzynowych. Oznacza to, że jest powszechnie stosowana w znacznej większości pojazdów obecnych na polskich i światowych drogach. W związku z tym konieczna jest znajomość podstawowych objawów jej uszkodzeń, głównie po to, by móc zareagować na czas i skorzystać z usługi, jaką jest regeneracja turbosprężarek w firmie REGENT.

Mimo iż turbosprężarki wykonywane są z bardzo wytrzymałych materiałów i potrafią pracować bezawaryjnie przez długi okres, użytkownicy pojazdów powinni zwracać uwagę na ich kondycję. Pierwsze oznaki ich wyeksploatowania odpowiednio szybko zauważone pozwalają na ich odratowanie i odroczenie konieczności kupna nowych części. Takie działanie umożliwia regeneracja turbosprężarek – podstawowa usługa, której celem jest przywrócenie pełnej sprawności opisywanej części pojazdu.

Regeneracja turbosprężarek – dlaczego turbina się zużywa?

Regeneracja turbosprężarek zwykle stosowana jest wtedy, gdy turbina ulegnie zniszczeniu lub zużyciu. Może się to stać w wyniku dostania się do jego wnętrza drobin materiałów i zanieczyszczeń różnego pochodzenia. Również jeżeli użytkownik pojazdu nieprawidłowo się z nią obchodzi, regeneracja turbiny będzie konieczna szybciej niż standardowo. Zatem jak dbać o turbosprężarkę, by dłużej działała? Przez nieprawidłowe używanie turbosprężarki rozumiemy przede wszystkim  sytuacje, kiedy kierowca zbyt szybko zgasi samochód po dynamicznej jeździe lub zbyt mocno obciąży silnik zaraz po jego odpaleniu. Warto również pilnować regularnych wymian oleju. Oddanie turbosprężarki do specjalistycznej firmy zajmującej się jej regeneracją pozwala uniknąć dużych kosztów związanych z koniecznością zakupu nowej części.

Regeneracja turbosprężarki nie polega jedynie na jej wyczyszczeniu. Proces regeneracji turbosprężarki składa się z demontażu poszczególnych jej części, dokładnej diagnostyki stanu technicznego oraz wizualnego, wymiany elementów i komponentów, montażu, wyważenia rdzenia, geometrii. Dopiero po przejściu skrupulatnej kontroli jakości naprawiana turbina wraca do swojego właściciela, który może samodzielnie lub z pomocą mechanika umieścić je w swoim pojeździe. Dzięki zastosowaniu procesu regeneracji może on cieszyć się sprawną turbosprężarką zwykle jeszcze przez kilka lat.

Regeneracja turbosprężarek – etapy regeneracji turbosprężarek

Naprawa turbosprężarek polega głównie na wymianie wyeksploatowanych i uszkodzonych części na ich nowe odpowiedniki. Główne jej etapy to demontaż turbosprężarek, diagnostyka ich stanu, naprawa oraz ponowny montaż.

1. Demontaż i diagnostyka turbiny

Zanim fachowcy przystąpią do oględzin stanu technicznego turbosprężarki, konieczne jest jej zdemontowanie z wnętrza pojazdu. Choć możliwe jest samodzielne ściągnięcie turbiny z samochodu, większość klientów decyduje się na korzystanie z kompleksowej usługi naszej firmy. Serwisanci mogą samodzielnie zdemontować bowiem tę część, nie narażając jej na dodatkowe uszkodzenia.

Każdą turbosprężarkę można ponadto dostarczyć nam osobiście do siedziby firmy lub wysłać kurierem na jej adres. Prosimy jednak pamiętać o odpowiednim zabezpieczeniu i oznaczeniu przesyłki. Po jej otrzymaniu przystępujemy do procesu diagnostycznego. Doświadczeni specjaliści oceniają stan techniczny turbiny pod kątem uszkodzeń mechanicznych. Sprawdza się również obecność i nasilenie luzu osiowego oraz promieniowego wirnika turbosprężarki. Fachowiec ocenia ponadto pracę i poziom odpowiedniego wysterowania układu regulacji ciśnienia doładowania.

Demontaż turbosprężarek pozwala na ich dokładną diagnostykę. Jest ona podstawą odpowiednio podejmowanych działań w zakresie procesu naprawczego i regeneracyjnego. Również na tym etapie prac informuje się klienta o koniecznych do wykonania wymianach części i prognozowanych kosztach regeneracji. Dopiero po wyjęciu poszczególnych komponentów turbiny mogą ujawnić się uszkodzenia, niewidoczne dotychczas dla specjalistów przeprowadzających wstępną weryfikację. Na tym etapie prac serwisanci często zmagają się z licznymi trudnościami. Należą do nich uszkodzone, zapieczone śruby, ciasno dopasowane elementy, zużyte uszczelnienia. W niektórych przypadkach konieczne jest nawet oderwanie śrub w celu ich odkręcenia, co prowadzi do rozwiercenia i ponownego gwintowania otworów.

2. Czyszczenie elementów turbosprężarki

Wszystkie elementy turbosprężarki czyścimy z wykorzystaniem ultradźwięków lub myjki wysokociśnieniowej. Gwarantuje to najdokładniejsze oczyszczenie wszystkich zakamarków danych elementów. Dzięki temu wiemy, że żadna drobinka nie zakłóci pracy zamontowanej w pojeździe turbiny. Ponadto, niektóre elementy wymagają również piaskowania, które wpływa na skuteczne usunięcie pozostałości zanieczyszczeń. Całkowita powierzchnia turbiny i wszystkie jej elementy zostają w wyniku tego procesu odsłonięte, co umożliwia zdiagnozowanie ich stanu.

3. Wymiana lub regeneracja elementów turbosprężarki

Po dokładnej diagnostyce i oczyszczeniu wszystkich elementów turbo fachowcy przystępują do określenia, które części koniecznie należy wymienić. Uszkodzone, zniszczone lub posiadające jakiekolwiek inne mankamenty, nie mogą bowiem zostać ponownie zainstalowane. W ich zamian pojawiają się nowe komponenty, o tych samych parametrach co stare, usunięte po procesie diagnostycznym.

Zawsze należy brać pod uwagę również wymianę części eksploatacyjnych turbosprężarki. Są nimi przede wszystkim uszczelki, śruby, pierścienie uszczelniające i łożyska. Zwykle wymienia się je wszystkie, gdyż stopień ich zużycia jest znaczny. Mogą one ulec uszkodzeniu również podczas demontażu kolejnych elementów turbo. Zwłaszcza jeżeli część pochodząca z naszego pojazdu jest wysłużona. Więcej na ten temat w zakładce Porady techniczne.

4. Wyważanie wirnika turbosprężarki

Ten etap naprawczy odpowiednio wykonany odpowiada w głównej mierze za trwałość i jakość zregenerowanej turbosprężarki. Obroty wirnika mogą osiągać częstotliwość nawet kilkuset tysięcy na minutę, co może sprzyjać przyspieszeniu procesu jego zużycia. Drobne nieprawidłowości procesu wyważenia mogą prowadzić do powstania niebezpiecznych drgań, które zwiększają prawdopodobieństwo wystąpienia kolejnych awarii części. W celu wyważenia wirnika używamy wyważarki modelu CMT-48 VSR BIG TWIN.

5. Złożenie turbosprężarki

Ponowne złożenie turbiny następuje z wykorzystaniem nowych części oraz tych, które poddano procesowi regeneracji. W tym etapie szczególnie dba się o sterylne warunki czystego pomieszczenia i stanowiska montażowego. Specjaliści muszą bowiem zapewnić turbosprężarce najwyższy poziom czystości, by zapobiec dostaniu się pod obudowę nawet najmniejszych drobinek kurzu czy innych zanieczyszczeń. Zawsze montuje się ponadto nowe uszczelnienia, łożysko oporowe i tuleje łożyskowe.

6. Kontrola jakości

Proces regeneracji turbosprężarek nie kończy się wraz z ponownym montażem wszystkich jej części. Montaż turbosprężarek umożliwia przejście do ostatniego etapu regeneracji. Jest nim przeprowadzenie szeregu dokładnych testów diagnostycznych i kontrolnych. W celu oceny poziomu i jakości wykonanych usług oraz bezpieczeństwa funkcjonowania turbiny wykonuje się kontrolę jakości. Turbosprężarki poddaje się testowi szczelności olejowej na średnich obrotach i części wysokoobrotowej. W końcu rdzeń montujemy w obudowie, a zmienną geometrię (jeżeli taką posiada turbosprężarka) regulujemy. Dopiero po pozytywnym przejściu tych testów część może wrócić do swojego właściciela.

7. Montaż turbosprężarki w samochodzie

To finalny etap złożenia całej naprawionej turbosprężarki. W przypadku niektórych zleceń montażem części do wnętrza pojazdu zajmują się nasi fachowcy. Jeżeli natomiast klient wyraża inne życzenie, wysyłamy turbinę kurierem w dowolne miejsce Polski. Ten etap wiąże się z zakończeniem prac nad regeneracją danej turbosprężarki.

Chcesz dowiedzieć się więcej o etapach regeneracji turbin w naszej pracowni? Przeczytaj ten artykuł: „Etapy regeneracji, naprawy turbosprężarek”.

Serwis turbin samochodowych

W niektórych przypadkach warto zastanowić się nad serwisem części turbosprężarek. Fachowcy decydują się na to działanie jedynie wtedy, gdy stan techniczny poszczególnych elementów turbiny pozwala na ich bezpieczną eksploatację jeszcze przez dłuższy czas. Działania serwisowe polegają wtedy głównie na wyczyszczeniu wszystkich części turbosprężarki i wypiaskowaniu niektórych z nich. Jeżeli zauważa się usterki, które nie wymagają wymiany części, usuwa się je na bieżąco.

Serwis turbosprężarek w znacznej większości przypadków kończy się jednak ich całkowitą regeneracją. Rzadko pojawiają się one w naszej firmie w tak dobrym stanie, by możliwe było naprawienie wszystkich jej komponentów bez konieczności ich wymiany. Naprawa elementów turbiny często jest również zbyt droga, ponieważ jej koszty przekraczają ceny nowych zamienników. Wówczas decyzję podejmuje klient. Z punktu widzenia fachowca łatwiej i skuteczniej jest wymienić starą część na nową, która posłuży dłużej.

Regeneracja turbosprężarek – cena i gwarancja

Klient ma możliwość osobistego odbioru naprawionej części. Wówczas cena regeneracji turbosprężarki zostaje obniżona o koszty wysyłki. Jeżeli zaś część ma być wysłana do klienta, pokrywa on w całości koszty jej transportu. Koszty regeneracji turbosprężarek zależą głównie od wykonywanych przez nas czynności i zainstalowanych nowych komponentów. Zwykle cena za doprowadzenie turbosprężarki do dobrego i bezpiecznego stanu waha się od 300 do około 700 złotych. Na wszystkie regenerowane turbosprężarki udzielamy rocznej gwarancji bez limitu kilometrów. Wszystkie szczegóły regeneracji ustalamy indywidualnie z klientem. Podane ceny mają wyłącznie charakter orientacyjny.

Park maszynowy

W procesie, jakim jest regeneracja turbosprężarek, w REGENT stosujemy zaawansowane rozwiązania technologiczne, a swoją pracę wspieramy wykorzystaniem specjalistycznych narzędzi oraz maszyn. Do kalibracji i regulacji mechanizmu zmiennej geometrii wykorzystujemy nowoczesne modele maszyny TurboTest Expert. Umożliwia ona wykonanie pomiarów masowego przepływu sekcji turbiny wraz z walidacją prędkości wirnika, pomiar ciśnienia oraz przepływu powietrza. Jednocześnie dzięki tej maszynie jesteśmy w stanie dokonać szczegółowej diagnostyki i programowania elektrycznego siłownika samochodu osobowego. Narzędzie to posiada bazę wszystkich danych fabrycznych nastaw turbosprężarek z zastosowaną technologią zmiennej geometrii. Znacznie ułatwia to pracę serwisantów, pozwalając im na wykonywanie usługi nawet na najnowszych modelach turbosprężarek. Do każdej regulacji wykonywanej za pośrednictwem tej maszyny załączamy wydruk potwierdzający uzyskanie prawidłowych parametrów kalibracji.

Pracujemy również na wyważarce do rdzeni zapewniającej identyczne obciążenia jak w faktycznych warunkach istniejących w pojazdach osobowych (model CMT-48 VSR BIG TWIN). W jednej obudowie umieszczono dwie wyważarki, zapewniając najwyższą jakość i kompleksowość przeprowadzanych z jej udziałem usług. Główną zaletą wymienionej maszyny jest precyzja pomiaru oraz możliwość przeprowadzenia kontroli jakości działania wyważanej turbiny. Wewnątrz maszyny zapewnia się turbinie takie warunki pracy, które odpowiadają warunkom rzeczywistym podczas pracy w pojeździe osobowym. W tym celu utrzymuje się w niej stałą temperaturę oleju i jego odpowiednie ciśnienie. Wirnik w trakcie procesu doważania napędza się regulowanym strumieniem powietrza. Jego prędkość może osiągać nawet 300 000 obr./min. Na podstawie działania wyważarki znajdującej się w centrum maszyny jesteśmy w stanie ocenić przede wszystkim występowanie dodatkowych zjawisk dynamicznych na wirniku. Nie są one pożądane głównie ze względu na zniszczenia, jakie mogą powodować wewnątrz rdzenia turbiny.

Dzięki tym nowoczesnym rozwiązaniom wykonywane przez nas usługi są na wysokim poziomie, a zregenerowane turbosprężarki klienci otrzymują w takim stanie, by odpowiadały one swoimi parametrami całkowicie nowym częściom. Więcej na temat firmy REGENT przeczytasz w zakładce O nas.

Main Menu

Call Now Button