Wymiana turbosprężarki – jak zrobić to samodzielnie?

Turbosprężarka jest urządzeniem, które funkcjonuje w wymagających warunkach, wobec tego łatwo może ulegać awariom. Samodzielna wymiana turbosprężarki, którą decydujemy się zastąpić nową lub regenerowaną, nie powinna przysporzyć kierowcy większych trudności. Polega na demontażu części z pojazdu, którą następnie przekazujemy do serwisu lub utylizacji. Zależnie od stanu jej zużycia można bowiem dać jej drugie życie dzięki procesowi naprawczemu. Czasami jednak regeneracja turbiny nie jest opłacalna, a jej wymiana kończy się montażem całkiem nowego, oryginalnego podzespołu. Ponieważ objawy jej uszkodzenia mogą przypominać awarie również innych układów lub zużycie całkiem popularnych części, jak np. filtra powietrza, uszczelek lub przewodów, konieczne jest zachowanie czujności przez kierowcę. Adekwatna odpowiedź na pierwsze symptomy nieprawidłowości pomaga zapobiegać poważnym awariom.

Samodzielna wymiana turbosprężarki z wykorzystaniem podstawowych narzędzi jest stosunkowo prosta i możliwa do wykonania w domowych warunkach. Demontaż części z samochodu powinien opierać się jednak na kilku działaniach, następujących po sobie w określonej kolejności. By nie zwiększyć uszkodzenia turbosprężarki, należy obchodzić się z nią ostrożnie, aż do momentu jej przekazania serwisantom w REGENT lub kurierowi w celach transportu. Popełnienie błędu zarówno podczas demontażu, jak i ponownego montażu nowej lub zregenerowanej turbosprężarki może wiązać się ze znacznym ograniczeniem jej żywotności, a nawet nawrotem usuniętej podczas naprawy usterki.

Wymiana turbosprężarki – samodzielnie czy z pomocą fachowców?

Aby wymiana turbosprężarki przebiegła sprawnie, należy zapoznać się szczegółowo z filmami instruktażowymi lub zasięgnąć opinii specjalisty. To drugie działanie zalecamy zwłaszcza tym kierowcom, którym dotychczas nie zdarzało się zaglądać pod maskę swojego pojazdu. Majsterkowanie przy silniku wymaga bowiem pewnej wiedzy i doświadczenia. Przy wymianie turbosprężarki niezwykle istotna jest prawidłowa technologia procesu. Czynności, jakie należy wykonać w jego zakresie, jest więcej, niż ocenia to wielu niedoświadczonych mechaników. Jeszcze przed wymianą konieczne jest bowiem podjęcie szeregu działań dodatkowych, by zagwarantować najwyższą jakość naprawy. Przekazując swój samochód w ręce fachowców, nie musimy pamiętać o tych detalach. One zaś w ostatecznym rozrachunku mogą okazać się najistotniejsze dla efektywności podejmowanego działania. Chodzi tu głównie o zmianę filtrów i oleju oraz wypłukanie układu smarowania. Koniecznie należy również sprawdzić poziom ciśnienia oleju, sprawność techniczną uszczelek, zaworów i przewodów, zwłaszcza tych, które doprowadzają i odprowadzają środek smarny do i z turbosprężarki.

Jak samodzielnie wymienić turbosprężarkę – przygotowanie

Samodzielna wymiana turbosprężarki rozpoczyna się oczywiście od jej demontażu z pojazdu. Jeszcze przed nią warto wypłukać układ smarowania poprzez wymianę oleju i filtra oraz uruchomienie silnika ze świeżym olejem przynajmniej na kilkanaście minut. Olej służący do płukania należy wylać. Wraz z wymianą turbiny może okazać się konieczne wymienienie innych elementów osprzętu, co wpływa na zwiększenie kosztów całej procedury. Przyczyną uszkodzenia turbosprężarki nie zawsze jest funkcjonowanie samej turbiny, ale zanieczyszczone lub uszkodzone filtry powietrza, przewody, uszczelki lub złej jakości olej.

W każdym samochodzie mocowanie turbiny jest nieco inne – bardziej lub mniej skomplikowane. Zwykle jednak demontaż polega na odkręceniu kilku opasek zaciskowych i śrub. Można to działanie wykonać przy użyciu powszechnie dostępnych i podstawowych narzędzi. Nie zawsze jednak demontaż części przebiega sprawnie. Może bowiem okazać się, że śruby zostały zapieczone i niełatwo poddadzą się działaniu śrubokręta lub klucza. Warto je zatem wcześniej potraktować środkiem penetrującym, który zapobiegnie urywaniu śrub. Starą turbinę klient pakuje, zabezpieczając przed ewentualnymi uszkodzeniami w podróży. W takim stanie przesyła ją do firmy specjalizującej się w diagnostyce stanu technicznego i naprawie turbosprężarek.

W przypadku niektórych silników oprócz turbiny należy wymienić plastikową pokrywę zaworów, z którą zwykle zintegrowana jest odma, a także filtr cząstek stałych. Ich wyjęcie spod maski umożliwia dotarcie do śrub i mocowań ułatwiających ponowny montaż turbosprężarki w pojeździe.

wymiana turbosprężarki

Diagnostyka uszkodzeń turbosprężarki i ich naprawa

Rozpoznanie uszkodzenia turbosprężarki nie jest trudne, jednak szczegółowa diagnostyka problemu możliwa jest wyłącznie przez specjalistów w fachowych zakładach mechanicznych lub serwisach. Od klienta otrzymują oni zdemontowaną z pojazdu turbosprężarkę i przystępują do dokładnej diagnostyki jej stanu technicznego. Jeżeli na obudowie turbosprężarki zauważa się pęknięcia, głębsze rysy i uszkodzenia, czasami konieczny może stać się zakup nowej turbiny.

Diagnostyka uszkodzeń turbosprężarki rozpoczyna się od rozebrania jej elementów na części pierwsze. Następnie każdy z nich czyści się, a niektóre dodatkowo piaskuje. Wówczas oczom fachowców ukazują się uszkodzenia i awarie. Wszystkie prace naprawcze wykonuje się w sterylnych warunkach. Jakiekolwiek zanieczyszczenia i drobinki, które dostają się do elementów turbodoładowania, mogą w sposób znaczący wpłynąć na pogorszenie jakości jego pracy. Na czym polega regeneracja turbosprężarki? Zawsze powinna opierać się na wymianie uszkodzonych lub zepsutych części. W ich miejsce należy montować wyłącznie nowe i oryginalne. Jeżeli będziemy stosować się do tej głównej zasady procesu naprawczego, turbosprężarka po regeneracji powinna odpowiadać swoją wytrzymałością i żywotnością fabrycznie nowym podzespołom. To, ile trwa regeneracja turbosprężarki, zależy głównie od rodzaju i rangi jej uszkodzenia, ale również technicznych umiejętności naprawiającego. W naszym specjalistycznym serwisie zwykle nie zajmuje ona dłużej niż 48 godzin. Następnie klient może samodzielnie rozpocząć proces jej ponownego montażu w pojeździe.

Etapy regeneracji turbosprężarek obejmują także działania mające na celu kontrolę sprawności i jakości funkcjonowania wszystkich elementów układu. Choć samodzielna wymiana turbosprężarki jest możliwa, jej naprawa i przeprowadzenie specjalistycznych testów w warunkach domowych już nie. W celu wyważenia rdzenia i ustawienia odpowiednich parametrów technicznych układu wirującego podzespołu konieczne jest skorzystanie z pomocy specjalistów. Źle wykonana naprawa może przyczynić się do powstania nowych usterek, niekoniecznie usuwając starą.

Montaż turbosprężarki w pojeździe

Przy ponownym montażu turbosprężarki do pojazdu należy zwrócić uwagę na jej położenie. Wirnik turbiny nie może ocierać się o obudowy. Niedopuszczalne jest zmienianie wzajemnego położenia obudów, jeżeli turbina wyposażona jest w zawór obejściowy spalin. Ponieważ istnieją różne typy turbosprężarek, również to należy wziąć pod uwagę w procesie ich montażu. Konieczny jest montaż przewodów olejowych i sprawdzenie szczelność pozostałych.

Montaż zregenerowanej turbosprężarki wiąże się z koniecznością wymiany wszelkich uszczelek, podkładek, o-ringów i innych rodzajów mocowań. Cały proces umieszczenia turbiny w samochodzie powinien być przeprowadzony niespiesznie i dokładnie. Warto dodatkowo skontrolować stan techniczny węży dolotowych, wymienić olej na świeży, umożliwiający wysoki poziom właściwości smarnych. Po wymianie turbiny należy ponadto choć na chwilę odpalić silnik samochodu, by olej mógł przedostać się do wszystkich części układu.

Awarie turbosprężarek

Przyczyny awarii turbosprężarek są różne i mogą zależeć zarówno od stylu jazdy kierowcy, jak i stanu technicznego pojazdu oraz ogólnej wytrzymałości komponentu. Zwykle szacuje się, że turbina powinna bezawaryjnie pracować przez cały czas prawidłowej pracy silnika. W większości modeli samochodów ten okres określa się liczbą przejechanych kilometrów. Przebieg bezawaryjny wynosi od 250 do 300 tysięcy kilometrów. Pierwszymi objawami jej nieprawidłowej pracy podczas jazdy samochodem jest spadek mocy silnika, utrata oleju i zmiana zabarwienia spalin. Jeżeli zauważymy ciemny, niebieski lub biały dym z wydechu, wycieki oleju, nieszczelności, usłyszymy gwizdy i świsty dobiegające spod maski – koniecznie należy przyjrzeć się stanowi i sposobowi funkcjonowania turbosprężarki. Przeoczenie pierwszych oznak nieprawidłowości może przyczynić się do powstania poważniejszych awarii, które mogą nawet unieruchomić pojazd na dłuższy czas.

Jak wydłużyć żywotność turbiny?

Coraz większa liczba kierowców zastanawia się nad tym, jak dbać o turbosprężarkę, by zapewnić jej dłuższą żywotność. Nadal jednak świadomość użytkowników pojazdów na temat wpływu stylu jazdy i dbałości o stan techniczny samochodu na jakość funkcjonowania układu turbodoładowania jest stosunkowo niewielka. Wystarczy natomiast systematyczna kontrola czystości i szczelności filtra powietrza, oleju, uszczelek i mocowań, by zapobiec przedostawaniu się drobinek nieczystości do turbiny. W razie konieczności nie należy zwlekać z wymianą tych części. Kierowca może pomóc turbosprężarce również podczas jazdy samochodem. Nie powinien gwałtownie przyspieszać na zimnym silniku, nie dając olejowi osiągnąć optymalnej temperatury. Również po zakończeniu podróży należy pamiętać o turbosprężarce. Przed zgaszeniem silnika po dynamicznej jeździe należy zaczekać kilka chwil, aż olej znajdujący się w układzie ochłodzi się.

Naprawa turbosprężarki a koszt nowej turbiny to zagadnienie, które interesuje większość naszych klientów. Najczęściej bardziej ekonomicznym rozwiązaniem dla kierowcy jest skorzystanie z możliwości, jakie daje naprawa turbiny. Zwykle koszt całego procesu jest o wiele niższy od zakupu nowej turbosprężarki, która może kosztować nawet kilka tysięcy złotych. Samodzielna wymiana turbosprężarki może być jednak o wiele droższa, gdy podczas niej dojdzie do (nielicznych nawet) pomyłek. O tym, kiedy warto wykonać regenerację turbosprężarki, warto zatem porozmawiać ze specjalistą, który w odpowiedni i przede wszystkim opłacalny sposób dobierze metody naprawcze do awarii.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Main Menu

661 355 977